Съвременните технологии променят всеки аспект от нашия живот, включително начина, по който пазаруваме.

Разказваме за 10 от най-големи и важни технологични разработки, които могат да направят покупките по-бързи, лесни и по-персонализирани.

Снимка 375602

Източник: iStock

Добавена реалност

Козметичната индустрия отдавна се радва на предимствата на разширената реалност. Например, компанията Sephora създаде собствено приложение "Virtual Artist App", където потребителите могат да изпробват козметика с помощта на смартфон и да получат реалистичен ефект за ясно впечатление как даден козметичен продукт изглежда на лицето. Днес потребителите могат да тестват още повече неща във виртуалното пространство, например очила от Warby Parker, мебели от IKEA и дори коли от Toyota.

Big Data

Прогнозният анализ се превърна в интегрален маркетингов инструмент. Много големи компании имат отдел проучване и анализ на прогнозите, който разработва стратегия за ефективно популяризиране на стоки или услуги. Чрез събиране на информация от сайтове и социални мрежи, използвайки изкуствен интелект за анализ, търговците на дребно вече могат да знаят нуждите на своите клиенти по-добре от всякога. Например търговците на дребно като Amazon и Target имат възможността да се разберат какво точно може да се хареса на клиентите и от какво те имат нужда.

Снимка 331774

Източник: iStock

Автоматизация на складовете

Он лайн търговецът Amazon е похарчил 775 милиона долара за придобиването на Kiva Systems през 2012 г. Ребрангирайки компанията като Amazon Robotics създавайки складова роботизирана система, способна ефективно да предвижва стоки в реално време в съответствие с входящите поръчки.

В момента все повече и повече търговци на дребно се опитват да автоматизират складови процеси - например Walmart използва Alphabot за изпълнение на поръчки за доставка на продукти онлайн, а Gap използва роботи Kindred за опаковане и изпращане на дънки. Офлайн складовете значително са намалили времето за обработка на поръчките и услугата за еднодневна доставка на Amazon е доказателство за това.

Роботи асистенти в магазините

Не само складовете се нуждаят от роботи - магазините също имат нужда от тях. Роботи като Marty в Giant Food Stores, интелигентни асистенти в Walmart или навигационни роботи с 3D скенери и технология за разпознаване на говор LoweBots спомагат за повишаване на ефективността на магазина и освобождават хората да работят по-тясно с клиентите.

Гласови асистенти

Гласовите асистенти са друг вид робот, който помага да се правят по-бързи и по-лесни покупки. Amazon може да се похвали с увеличеното използване на Alexa за пазаруване и проучване от 2019 г. на Amazon Pay установи, че 20% от американските клиенти са по-склонни да правят покупки, използвайки гласа си през следващите три години. С гласовите асистенти купувачите могат да купуват неща, без дори да използват ръцете си, като говорят много по-бързо, отколкото да пишат.

Снимка 221725

Източник: iStock

Скенери вместо касиери

Изчакването на опашката за касата е отминало време, дигиталните технологии позволява на клиентите да сканират и плащат самостоятелно за стоките. Скенерите се използват в Sam's Club и Kroger,, както и в Amazon Go, където системата ще проследява вашите покупки и автоматично ще ви таксува. Стартиращите компании също разработват интелигентни колички за пазаруване, които могат да идентифицират продуктите вътре и да обработват плащанията, като допълнително революционизират традиционния процес за пазаруване в магазина.

QR кодове на продуктите

Британският стартъп Evrything в сътрудничество с марки като Ralph Lauren, Puma и Rebecca Minkoff използва технологията Интернет на нещата ( IoT) - уникални цифрови QR кодове се поставят върху продуктите. Освен че помага на търговците на дребно да следят продуктите си във веригата на доставки, тази технология носи и дигитално интерактивно изживяване в магазините, което позволява на клиентите да виждат информация за продуктите на своите телефони след сканиране на кода и опростяват процеса за удостоверяване на марката.

Снимка 255330

Източник: iStock

Поръчайте онлайн - вземете в магазина

Според Business Insider Intelligence 68% от американските потребители са използвали услугата, когато са могли да поръчат стоки онлайн и след това да ги вземат, без да чакат във физически магазин. Много търговци на дребно предоставят и постоянно подобряват тези услуги. Моделите BOPIS (buy online pick-up in store) и BORIS (buy online return in store) за много търговски вериги са важни части от стратегията им за увеличаване на продажбите. Анализаторите на Shopgate твърдят, че 90% от търговците на дребно възнамеряват да прилагат тези два метода в рамките на 2 години.

Снимка 355570

Източник: iStock

Разпознаване на лица

Разпознаването на лица се използва и за създаване на по-персонализирано пазаруване. Например веригата за бързо хранене CaliBurger или платформата Antavo могат да показват предишни поръчки, направени от клиента, както и да предлагат персонализирани препоръки и изключителни отстъпки, идентифицирайки човека чрез технологията за разпознаване на лица. Роботи като Pepper, които са инсталирани в редица търговски обекти, също използват информацията, получена с помощта на системи за разпознаване на лица, за да взаимодействат по-ефективно с клиентите.

Безконтактни плащания

От Mastercard казва, че хората в развитите страни все повече плащат за покупки с носими устройства с безконтактна технология. Така през годината броят на плащанията, извършени с помощта на такива джаджи, се е увеличил 8 пъти в Европа. Повече от 30 вида такива платежни средства са на разположение на потребителите. През 2019 г. 61% от покупките в европейските магазини са платени чрез безконтактна технология.