За 3 месеца четири наши съда са задържани в чужди пристанища Диян Божидаров Търговската ни флота има всички шансове отново да попадне в черния списък за неспазване на морската сигурност 3 години след като успя да излезе от него. Това стана ясно вчера на среща на транспортния министър Петър Мутафчиев с бранша във Варна. От началото на годината четири наши кораба са били задържани на чужди пристанища, като три от тях са на БМФ и са арестувани само през последния месец. Причините са различни, но се свеждат до лошото техническо състояние на плавателните съдове и ниската квалификация на екипажите. България бе в т.нар. "черен списък" по Парижкия меморандум за морска сигурност от 2001 до 2004 г. Пристанищните власти по целия свят са длъжни да правят подробни проверки на всички кораби от такива държави, което бави превозите по море и води до големи финансови загуби. Новината за новите арести на български кораби излиза в разгара на преговорите за закупуването на БМФ. Капитанът на химикаловоза "Кастор", задържан в Барселона, загубил оригиналните документи на кораба. Властите в Кастелон пък имали 32 забележки към кораба "Козница", който току-що излязъл от ремонт и впоследствие бил проверен от българската морска администрация. Отстранени са и двамата му капитани. За задържането на третият кораб на БМФ - "Йорданка Николова", в словенския град Копър тече разследване. Министерството на транспорта ще се заеме със спешен одит на техническото състояние на плавателните съдове и ще накаже виновните, ако се установят нередности, закани се министърът вчера. Българският корабен регистър също подлежи на проверка, тъй като не е ясно как проблемните плавателни съдове са били вписани вътре, след като техническото им състояние е лошо. Според шефа на "Морска администрация" Николай Апостолов трябва да бъдат повишени санкциите на собствениците, чиито кораби са задържани. КАДРИ Средната възраст на съдовете на БМФ е твърде висока - 27 години. Според шефа на флота Христо Донев обаче немарливостта на екипажите също е причина за проблемите. През последните години текучеството към чуждите компании било голямо и това занижило изискванията към моряците от БМФ. На срещата с Мутафчиев стана ясно, че за привличането на кадри се обсъжда въвеждане на 6% плосък данък за моряците, нулева ставка или намаляване на данъчната основа. Заплатите в БМФ бяха вдигнати наскоро с 45%.