Добавянето на китайския онлайн гигант Tencent към списъка от фирми, за които САЩ твърдят, че работят за китайската армия, се превърна в голяма световна новина, но друга от компаниите, получили такъв статут през тази седмица има потенциала да предизвика сътресения както в автомобилния бранш, така и в новата администрация на Доналд Тръмп.

CATL, най-големият производител на батерии в света, е основен доставчик на литиево-железни фосфатни (LFP) батерии за фабриката на Tesla в Шанхай, която е най-голямата на американския производител. Tesla изнася тези автомобили, оборудвани с батерии на CATL, за други пазари като Европа и Канада.

Tesla губи терен: BYD завърши 2024 като "крал на електромобилите"

Tesla губи терен: BYD завърши 2024 като "крал на електромобилите"

Компанията на Мъск за първи път отчита свиване на продажбите за цялата година

Така босът на компанията Илон Мъск може да се окаже в трудна позиция - да пази баланс между ролята си в екипа на Тръмп и връзките си с Китай, пише "Ройтерс".

Въпреки че решението на Министерството на отбраната във Вашингтон не води до ограничения върху бизнеса на CATL, то може да навреди на репутацията на засегнатите компании и служи като предупреждение към американските организации за рисковете от работа с тях.

Tesla и CATL работят по споразумение за лицензиране на технологията на CATL за производство на батерии в Невада. Според запознат източник, сделката се очаква да стартира през 2025 година. CATL също така ще доставя батерийни клетки за завода на Tesla в Шанхай за продукта Megapack.

Анализаторът от Morningstar Сет Голдщайн смята, че няма да има непосредствено въздействие върху Tesla, но "потенциалното изключване от военни договори може да накара всеки, който обмисля партньорство с CATL, да се замисли". Той очаква Tesla да продължи партньорствата си с CATL поради важността на отношенията на компанията с китайското правителство.

Tesla отново струва над 1 трилион долара, а светът върви към първата 4-трилионна компания

Tesla отново струва над 1 трилион долара, а светът върви към първата 4-трилионна компания

Може ли Тръмп да забие нож в гърба на Мъск след връщането си в Белия дом?

През февруари миналата година, под натиск от законодателите, американската комунална компания Duke Energy заяви, че ще извади от експлоатация батериите за съхранение на енергия, произведени от CATL, в една от най-големите бази на морската пехота в страната.

Включването на компанията в списъка на САЩ нанася удар по време, когато тя преследва международна експанзия и търси повече сделки в Съединените щати. CATL нарече определянето грешка, заявявайки, че "не участва във военни дейности".

Сделката на CATL с Tesla е моделирана по подобие на съществуващото партньорство на CATL с Ford Motor, който планира да започне производство на евтини литиево-железни батерии до 2026 г., използвайки лицензирана от CATL технология в завод в Мичиган.

През ноември председателят на CATL Робин Зенг заяви пред "Ройтерс", че компанията би обмислила изграждането на завод в САЩ, ако Тръмп отвори вратата за китайски инвестиции във веригата за доставки на електрически превозни средства.