Погледнете в огледалото и кажете „Заслужавам кола, която струва повече от къща", ако не можете, то тогава по-добре не четете следващите редове.

Да знаем, че да похарчиш огромна сума пари за автомобил, особено за такъв, който гори бензин като изтребител, е малко налудничаво. Обаче пък се и замисляме, че любовта на хората към тези коли, не само дава хляб на отличните инженери в Щутгарт, Модена и Солихул, но също така и защото луксозните автомобили се възприемат като произведение на изкуството, като свръх скъпа картина на известен майстор.

Да не говорим за насладата от това да караш или да се возиш в лимитирана серия луксозна лимузина.

Разбира се, наясно сме и с факта, че е пълно с хора, които не се интересуват от това каква кола карат. За тези хора, автомобилът е просто средство за транспорт. Всичко от което се интересуват е дали моторното им превозно средство ще ги отведе от точка А до точка Б без да се налага да ги тегли пътна помощ. Има и други, които са си залепили стикери с надписи „Спасете дъждовните гори" и „Аз гласувах за Кери"* по целите автомобили, за да протестират срещу статуквото. Ако имаха автомобил, който струва 6-цифрена сума едва ли щяха да лепят каквото и да е било по него, но това разбира се е друга класа.

Защо някой коли са толкова скъпи?

За всички онези, чийто сърца са подскачали при вида на изящна лъскава италианска спортна кола, или са им изкачали вените от напрежение при вдигане на 200 км/ч в купето на Астон Мартин, Ламборгини или Мазерати, единствената причина да не притежават подобен разкош е липсата на достатъчно пари. Без значение колко гладува обикновения човек, за да спести достатъчно пари за чудовище, което прави 100 км/ч за 5 секунди, той никога няма дори да се доближи до стойността на автомобила. Да не говорим за допълнителните разходи, като огромно количество бензин, застраховки, евентуални поправки и какви ли не „малки плащания".

За някои щастливи хора, които в момента четат статията надяваме се, тези разходи не са проблем. Може би те вече имат достатъчно пари да осигурят перфектен стандарт на живот на себе си и на семейството си, както и са изплатили заема за ваканционното си жилище на морето, веднъж годишно даряват пари за благотворителност, а децата им са образовани и вече се издържат сами. Е при тези условия защо да не си позволят онази играчка на мечтите, която ще ги забавлява и ще ги кара да се чувстват велики.

Стигнахме до момента, в който вероятно вече се питате, какво толкова прави тези коли толкова ужасно скъпи. Дали Rolls-Royce Phantom за $350,000 вози по-меко и по-удобно от чисто нова Toyota Camry, която струва грубо 17 пъти по-евтино? Е, това зависи от гледната Ви точка, но всеки, който някога е карал луксозен автомобил ще ви каже, че двете коли в примера по-горе имат толкова общо колкото Армани костюм и домашни пантофи.

Всяка година от завода в Гудууд Великобритания излизат по 1,000 нови Ролс Ройс автомобила, докато Тойоти Кемри се правят по 450,000 годишно и то само в САЩ. Нещо повече, Ролс Ройс се прави почти напълно ръчно и може да отговори на специфичните изисквания на всеки отделен клиент. Двигателят на британската икона е 6.75 литров с 48 клапана и 12 цилиндъра, който може да произведе мощност от 453 конски сили при максимално натоварване. Тромавата на пръв поглед кола развива 100 км/ч за впечатляващите 5.7 секунди (не е зле за машина, която тежи 2,550 кг). Вътрешността на автомобила е изпълнена с 450 отделни парчета кожа, постелки от агнешка вълна, а цялата компилация се допълва от елементи в хром и скъпо дърво.

Има едно неписано правило, че колкото по-скъпа е една кола, толкова по-удобно ще вози-особено на задната седалка, където шефовете прекарват по-голяма част от времето си. Е има примери в автомобилната история като Bugatti Veyron, които си нямат задна седалка, но всъщност имат доста елегантен интериор и все пак това е най-малкото което можеха да направят за кола, която струва над $1 млн.  

На задната седалка не само има повече място за краката и главата, но също така има и различни джаджи за развлечение и отделна климатична система. Въпреки, че същото вече може да се кажи и за най-обикновен миниван или луксозен седан, луксът на големите автомобили е някак по-примамлив. Да не забравяме, че Ролс Ройс предлага и маркови чадъри в задните врати, ако ненадейно завали дъжд (все пак родината на този автомобил е Великобритания).

Луксозните коли обикновено са и доста по-безопасни. В повечето случаи са много по-тежки и имат включени много повече системи за сигурност от базовите модели на обикновените коли.

Естествено всички машини са подвластни на техническа неизправност, а пък тези които се карат с високи скорости, по-често влизат в сервиза. Докато вашата Тойота могат да я поправят почти навсякъде, един Ролс Ройс или Ламборгини ще изисква оригинални части внесени от Великобритания или Италия, а за цената дори няма да говорим.

Е да бъдем честни, основната причина поради, която хората си купуват луксозни коли е класата, която тя им осигурява в очите на публиката. Успешните хора, обичат да показват славата си навсякъде, където отиват. Те обичат да са винаги една крачка напред и не искат да се возят в обикновен автомобил, а да подхвърлят ключовете на автомобила си за $300,000 на момчето на паркинга пред пет звездния хотел.

В зависимост от това къде живеете, някой коли просто са непригодни за условията. Ако примерно сте в Германия, може да си купите каквато искате мощна кола и да я карате с каквато искате скорост по аутобана, докато местните полицаи няма дори да ви спрат за проверка на документите. На другите места по света, особено в САЩ и Великобритания, ако карате със скорост от над 140 км/ч ви очакват много сериозни проблеми с органите на полицията. Трудно е обаче да карате чисто новото ви Ламборгини на първа скорост в градския трафик, след като е предвидено да развива скорост от 300 км/ч на състезателните писти. И все пак, каквато и кола да карате, шофирайте внимателно и спазвайте закона!

* „Аз гласувах за Кери"- става дума за кандидат-президента Джон Кери, който изгуби изборите срещу Джордж Буш на последните избори за Белия Дом.