Американската компания Dell планира да закупи компоненти на стойност $23 млрд. от Китай през тази година, а през следващата за още $29 млрд., като по този начин цели да намали производствените си разходи, защото най-големият пазар на фирмата, САЩ, е изправен пред рецесия, пише Ройтерс.

Компютърният хардуер се превърна в основна търговска стока, което означава, че конкуренцията става все повече функция на цената и ефективността - а не на качеството и търговската марка. Затова Китай става предпочитано място за производство на цяла серия от продукти, включително електронни компоненти.

„Китай е критично важен за глобалната верига на доставките на Dell", обяснява основателя и главен изпълнителен директор на компанията Майкъл Дел. Той е казал, че за периода 2007 - 2009 компанията му ще закупи компоненти и компютърно оборудване за общо $70 млрд.

Dell, втория в света производител на персонални компютри, далеч не са сами във фокуса си върху Китай с цел намаляване на производствените разходи и запазване на конкурентноспособността. Миналия ноември например Cisco (най-голям производител на рутъри, суитчове и друго Интернет оборудване) заяви, че ще удвои покупките на части от Китай за пет години до $16 млрд.

Икономическата рецесия може сериозно да засегне производители на компютърен хардуер като Dell, Cisco и Hewlett-Packard. За Dell това важи в най-голяма степен, тъй като близо половината от приходите на компанията идват от пазара в САЩ, далеч по-голяма пропорция по сравнение с по-големия конкурент HP.

Така ролята на Китай като клиент на продукцията на Dell става още по-важна, като само през миналото финансово тримесечие продажбите са се покачили с 54%. Затова думите на Майкъл Дел са разбираеми: „Китай е една от най-динамичните и бързо нарастващи икономики в света и ние направихме там значителни бизнес и социални инвестиции".

В Китай Dell има два завода в южната част на страната, център за продуктов дизайн в Шанхай и център за поддръжка на продажбите в североизточната част на Китай, който работи за клиенти от Япония и Корея.

Dell загубиха от HP първото място на пазара през 2006 г., тъй като клиентите предпочетоха да купуват лаптопи в магазините, вместо чрез прилагания дълго време от Дел модел за директни продажби. Сега компанията продава персонални компютри чрез веригата Wal-Mart, Carrefour в Европа и GOME в Китай.