"На почивка съм в чужбина" - сякаш съвсем доскоро това звучеше особено тежко и специално. Днес ситуацията е съвсем друга - отпуската си зад граница прекарват повече българи от всякога. Огромна част от тях поемат пътуването и настаняването си в свои ръце - а това не е толкова трудно в свят, в който самолетът до Милано може да струва колкото автобуса за Варна.
Изминалото десетилетие и най-вече последните няколко години промениха много сериозно туристическите навици и предпочитания у нас, категоричен е основателят на най-голямата платформа за почивки тип "Направи си сам" (DIY) у нас - Мартин Тотев от TravelSmart.bg.
Къде и как пътуваме?
Порталът публикува различни промоционални предложения на авиокомпании с примерни предложения за настаняване за съответните дестинации. TravelSmart.bg е на 10 години и на месец събира по около 250 000 посещения. Тотев оценява "ядрото" от потребители на 80 000 души.
"Когато стартирахме през 2015 г., все още масово не бяхме посетили по-големите и популярни дестинации в Европа - те бяха много по-популярни. От една страна - защото са по-близо, второ - защото са по-евтини и трето - защото Европа е разнообразен и интересен континент. Тези по-популярни дестинации бяха посетени - хората събират опит и преживявания и се насочват в носи посоки", обяснява той.

Източник: Личен архив
Мартин Тотев
Едната са т.нар "втори или трети ешелон" популярни дестинации като Лион във Франция или Андалусия в Испания. Другата са континентите извън Европа, като "в пъти" са скочили пътуванията до страни като Индонезия, Тайланд, Виетнам, Малайзия и други. Тепърва българите откриват Африка и Централна Азия.
Има ли тогава дестинации, на които българският турист се е наситил? Мартин Тотев не вижда подобна тенденция: "Българинът може да отиде в Милано за трети или четвърти път - за уикенда, просто защото иска това преживяване, знае какво ще види, какво ще яде и какво ще прави. Хората си правят приятна екскурзия с нискотарифните билети".
Признава, че сравнението с отиване от София до Пловдив не е напълно коректно, но мнозина вече възприемат някои европейски дестинации именно по този начин.
Трендът през последните няколко години е не само да се търсят нови места, но и да се правят по-дълги пътувания. Т.нар workation - комбинация от ваканция и работа от разстояние, е нещо напълно реално, подчертава основателят на TravelSmart. Увеличава се и броят на тематичните пътувания - за сноуборд, сърф, снимане и т.н.
Макар и по-слабо, има и тенденция към т.нар устойчив туризъм, който е особено актуална тема за Gen Z. Социалните мрежи пък вече са по-масов източник на идеи за пътуване даже от личните препоръки.
DIY туризмът е все по-масов
В туристическия сектор 2019 г. е с особено голяма значимост - не само защото е последната преди пандемията, но и защото беше нужно половин десетилетие, за да бъдат подобрени постигнатите през нея резултати.
По думите на Мартин Тотев много държави са успели да загърбят ефектите от COVID-19 през 2023 г., но в България това е станало през миналата година.
На този фон, той вижда разширяване на аудиторията на TravelSmart - включително с повече по-възрастни хора. "Имам чувството, че преди години се е смятало, че отиването в чужбина е нещо много сериозно и трудно като организация. Предполагам, че това е наследство от социалистическия период и може би от трудните 90-те. Хората обаче много бързо осъзнаха, че далеч не е толкова трудно и всеки може да се справи сам - без да е компютърен специалист или да е завършил специалност "Туризъм" в университет", отбелязва Тотев.
Тук има няколко фактора, които улесняват целия процес:
- У нас навлязоха различни нискотарифни авиопревозвачи, които направиха пътуването много по-достъпно;
- Онлайн платформите за билети и за настаняване станаха по-интуитивни и процесът по покупка и резервация отнема минути, като в същото време дигиталната грамотност у нас расте;
- Колкото и да не го усещаме - финансовото състояние на голяма част от хората е поне малко по-добро от това преди например 15 години.
Преди да сте стегнали багажа...
Мнозина все още избират организираната екскурзия, защото тя ги освобождава от по-голямата част от планирането. Когато правите всичко сами можете да си подарите уникално преживяване, но има неща, които е добре да бъдат обмислени преди тръгването от България.
Освен ако не планирате пътуването си във връзка с конкретно събитие като фестивал, мач или състезание, вероятно ще започнете от покупката на самолетните билети. Съветът на Мартин Тотев е добре да прецените какво точно ви трябва - авиокомпаниите сегментираха продуктите си и неща като избор на място или количеството и вида на багажа е добре да се решават при покупката, а не в последния момент.
На второ място е настаняването - в хотел или в апартамент. "Ако пътуването е с кратки спирки на различни места, по-добрият вариант е хотелът, тъй като там има рецепция и веднага те поемат. На следващия ден напускането е много по-лесно. Настаняването в апартамент е малко по-сложно, ако е необходимо да се срещнеш с домакина - може да отнеме време, което искаш да използваш на място", посочва Тотев.
От друга страна, апартаментът е удобен за по-дълъг престой, в рамките на който не сте през цялото време навън: "Ако съм с по-голяма група приятели, искаме да имаме общо пространство, което да споделяме".
Придвижването е друг въпрос, който не е добре да се решава на място - в географски ограничена дестинация като Барселона колата под наем няма особен смисъл, но обикалянето на градчетата по амалфийското крайбрежие би загубило много време, ако разчитате на автобуси.
Разбира се, и най-сполучливо комбинираните оферти (подобно на най-скъпата възможна организирана програма) не могат да ви гарантират, че ще си прекарате добре. Адекватното планиране обаче намалява риска от поне част от главоболията, които могат да помрачат дългоочакваната почивка.