Компанията, специализирана в изкупуване на технологични бизнеси Thoma Bravo е в напреднали преговори за придобиване на навигационното звено Jeppesen на Boeing, като обявлението се очаква по-късно тази седмица, съобщи Bloomberg News в понеделник, позовавайки се на свои източници.
Планираната продажба на Jeppesen е част от стратегията на главния изпълнителен директор Кели Ортберг за рационализиране на операциите на Boeing и намаляване на дълговото бреме чрез продажба на неосновни активи.
Boeing и Thoma Bravo не отговориха незабавно на запитванията на "Ройтерс" за коментар.
Агенцията съобщи миналия месец, че Jeppesen, доставчик на навигационни продукти и софтуер, е привлякъл интерес от няколко частни инвестиционни фирми и поне един доставчик от аерокосмическия сектор, като окончателните оферти оценяват звеното на над 8 милиарда долара.
През последните години Boeing се сблъсква с поредица от кризи, които подкопават доверието в компанията и поставят под въпрос нейната лидерска позиция в авиационната индустрия.
Началото на проблемите датира от 2018-2019 г., когато два фатални инцидента с модела 737 MAX доведоха до смъртта на 346 души и глобално спиране от експлоатация на този модел. Разследванията разкриха сериозни пропуски в дизайна и сертификационните процеси. В резултат на това Boeing беше принудена да плати милиарди в рамките на съдебни споразумения и глоби.
През януари 2024 г. инцидент с полет 1282 на Alaska Airlines, при който се откачи панел от фюзелажа на 737 MAX 9, доведе до ново приземяване на 171 самолета. Бяха разкрити нови проблеми с контрола по качеството и дойдоха нови санкции. Отново през миналата година имаше и дълга стачка на работниците.
Така доставките съвсем загубиха темпо - за ужас на авиокомпаниите, които се нуждаят от нови самолети.
През април 2025 г. Китай наложи забрана за внос на самолети от Boeing в отговор на търговските тарифи, наложени от администрацията на президента Тръмп. Тази мярка засегна около 130 самолета, предназначени за китайски авиокомпании и доведе до спад на акциите на компанията с 12% от началото на годината.
В тази ситуация Jeppesen се смята за търсен актив, който би могъл да подсили аерокосмическите компании и частните инвестиционни фирми, които обикновено обичат да купуват бизнеси, генериращи постоянен паричен поток.
Boeing придоби Jeppesen за 1.5 милиарда долара през 2000 г. Основателят на компанията, Елрей Борге Йепесен, започна да продава първите в света навигационни карти за пилоти в средата на 30-те години, докато лети за авиокомпании, собственост на Boeing.