Фирмен профил - "Алуком" АД - Плевен
"Алуком" е създадено през 1973 година като предприятие за производство на детайли от алуминиеви сплави чрез машинно леене. Дружеството отчита високи резултати и шест години по-късно, през 1979 година, е преместено на нова площадка с обща площ 59685 кв. м. Новото съоръжение е напълно оборудвано с комуникации и инфраструктура. След демократичните промени и либерализирането на пазара нараства конкуренцията и плевенската компания губи голяма част от тези пазари.
Конкурентни предимства
Основното предимство на "Алуком" АД пред местните конкуренти е значителният капацитет на производство. Поради загуба на пазари през последните години и намаляване на производството дружеството натоварва мощностите си едва с около 10% от капацитета им, като по този начин се неутрализира това предимство.
ПРИВАТИЗАЦИЯ
Преди раздържавяването си "Алуком" АД е с капитал 1.091 млн. лева, разпределен върху 380 хил. акции на преносител и 711 хил. налични акции - всички с номинална стойност 1 лев, като на по-късен етап всички акции на компанията стават един клас.
На 26 февруари 1997 г. държавата продава пакет от 764 хил. акции, представляващи 70% от капитала на дружеството на регистрираната в САЩ компания "Алуинженеринг" ООД. В годините след приватизацията капиталът на компанията е увеличен неколкократно. През 1999 г. капиталът е увеличен на 1.801 хил. лева, а година по-късно още веднъж на 2.421 хил. лева. Държавата също участва в увеличението на капитала, но поради удовлетворяване на реституционни претенции процентното участие намалява до 24.92% от капитала, или 603 321 акции.
Този пакет се предложи като част от петия централизиран търг при начална цена от 1 лев в непарични платежни средства. Интерес при тази цена прояви само един инвеститор, който купи 4000 акции при минимална цена от 1 лев в инвестиционни бонове.
Непродадените след първия опит 599 321 акции се предложиха при двойно по-ниска цена от 0.50 инвестиционни бона за бройка.
Новата цена също не се хареса на играчите и от предложените акции се изкупиха само 15 хил. бройки. Книжата се придобиха на цени в диапазона от 0.52 до 0.56 лева по номинал. Или - пресметнато през цената на инвестиционните бонове по това време, около 0.12 реални лева за акция.
Остатъчният пакет от 584 321 акции, представляващи 24.13% от капитала, ще се предложат при шестия централизиран публичен търг, който стартира идния понеделник. Стартова цена за книжата е 1 стотинка за бройка, като плащането е в непарични платежни средства.
Значителният размер на пакета и същевременно ниската цена предполагат, че към държавните акции ще има интерес, прогнозират анализатори.
Бизнеспартньори и конкуренти
Клиенти
"Алуком" реализира продукцията си както на местния, така и на чуждите пазари. За 2003 г. съотношението на продажбите при износа и на вътрешния пазар е 43:57%. Местни клиенти: ВАМО АД, Варна, ДЗУ, Стара Загора, "Димекс", Пловдив, МНТ, Разлог, "Елмот комерс", София, "Обертон", Пловдив, "Оргатехника", Силистра, "Пътна сигнализация", София, ПВПМ "Складова техника", Горна Оряховица, "Балкан" АД, Ловеч, "Свилоза" АД, Свищов, "Терем", Търговище, "Вапцаров" АД, Плевен, и др.
На чуждите пазари основни клиенти са: Hyundai Heavy Industries Ltd., Beissbarth GmbH, Phoenix Mecano Trading AG, Herrmann Hebetechnik GmbH, Bopla Gehause Systeme GmbH, Profloor Technology GmbH, Techno Werkzeuge A.E., Hakohav Ltd., Global Zimmer Inc., Haper GmbH, Henke Guss und Metallgesellschaft mbH, Katalyst Ltd., Litton Marine Systems Ltd. и др.
Конкуренти
Основни конкуренти на компанията са "Оригинал" АД, Севлиево, и "Алфа 3", Плевен, която е създадена от бивши служители в завода.
Пазарна позиция
Състояние и основна дейност:
Основен предмет на дейност на "Алуком" са производството и търговията в страната и чужбина на алуминиеви детайли и изделия. Това е най-големият завод за производство на алуминиеви отливки на Балканите, разположен на площ от над 59 хил. кв. метра, 30 хил. кв. м от които застроена площ. Годишният капацитет на производство е 7000 тона. След фалита на повечето компании на електро и мотокари продажбите на "Алуком" намаляват и към настоящия етап мощностите се натоварват едва с около 10% от капацитета си. Дружеството използва три основни методи на леене:
n леене с газово противоналягане;
n леене под ниско налягане;
n леене под високо налягане.
Продуктите на компанията намират широко приложение в автомобилната, електронната, химическата, хранителната и други промишлености. В предприятието се леят всички видове детайли и резервни части за електро и мотокари, произвеждат се камионни и автомобилни джанти и радиатори. Освен за промишлеността се произвеждат и детайли за бита. Дружеството разработва система за управление на качеството на базата на стандарт ISO 9001: 2000 и се подготвя за сертификация по него от TUV Rheinland.
Финансово състояние:
"Алуком" АД се намира в затруднено финансово състояние, като основната причина за това е реализирането на загуба през последните няколко години. За 2003 г. финансовият резултат на дружеството е загуба от 256 хил. лева, което е значително по-малко спрямо края на 2002 г., когато дружеството обявява отрицателен резултат в размер на 751 хил. лева. Негативна е тенденцията и при постъпленията от продажби. Пред м. г. нетните приходи от продажби намаляват до 2.941 млн. лева, или с около 15% по-малко спрямо година по-рано. За 2001 г. тези постъпления са 4.438 млн. лева. Към края на м. г. активите на дружеството възлизат на 5.142 млн. лева, над две трети от които са дългосрочни.
Инвестиции:
През последната една година в дружеството са инвестирани около 1 млн. лева. Голяма част от тези средствата са използвани за покупката на нови леярски машини.
SWOT анализ
Силни страни
Широка продуктова гама -
най-големият производител на Балканите;
високо качество на произвежданата продукция;
традиции в производството и висококвалифициран персонал;
изградена инфраструктура, улесняваща достъпа до външните пазари;
модерно технологично оборудване.
Възможности
Нарастване на поръчките от страна на големи чужди компании;
подобряване на маркетинговата и рекламната политика на дружеството.
Слаби страни
Непълно натоварване на производствените мощности, около 10% през миналата година;
зависимост от цената на алуминия на международните пазари;
нелоялна конкуренция от по-малки производители;
тенденция към намаляване на продажбите;
слаб маркетинг и липса на ясна стратегия за развитие на дружеството;
стагнация в сектора;
високи екологични разходи.
Опасности
Задълбочаване на финансовите проблеми на компанията;
загуба на местни пазари поради навлизането на чужди производители;
покачване на цената на алуминия.
Архив
/
Фирмен профил - "Алуком" АД - Плевен