Eдна от най-големите платформи за контекстна реклама в интернет у нас ЕТАРГЕТ обяви, че през последните месеци е увеличила значително присъствието си сред българските онлайн потребители. В момента рекламните линкове на платформата се визуализират на близо 700 български интернет сайтове .

Христо Николински се присъединява към екипа на ЕТАРГЕТ на позицията Мениджър за България през февруари 2011 г. Той ръководи финансовите операции на компанията и осъществява връзките с медийните агенции и партньорите й в цялата страна. Преди това (от януари 2009 г. до януари 2011 г.) заема поста управител на Landminster SP Ltd (Ландминстър ЕООД) – фирма, управляваща бутиков хотел и сделки с недвижими имоти. От януари до декември 2008 г. Николински е Field Manager (координатор дилърска мрежа) в Porsche BG. Завършва бакалавърска степен по Международни отношения и магистратура по Европейска интеграция в Университета за национално и световно стопанство (УНСС) в София.

За бъдещето на контекстната реклама в интернет и приликите и разликите между нашия интернет рекламен пазар и този в Централна и Източна Европа Money.bg разговаря с Христо Николински, мениджър за България на „ЕТАРГЕТ".

Каква е равносметката ви за интернет рекламата от типа pay per click (PPC)?
- Щастлив съм, че и ЕТАРГЕТ осигурява система, която помага на интернет потребителите да намерят полезната за тях информация, като същевременно не ги заблуждава и не злоупотребява с тях. Смятаме, че рекламата от типа pay-per-click (плащане за клик) е типът реклама, който максимално се доближава до „съдържание" (content) и съответно е ценна както за потребителите, така и за интернет страниците, които я публикуват.

Как ще се развива този тип реклама у нас?
- Проследявайки данните от изминалите години и променящата се икономическа обстановка, можем да заключим, че рекламата от типа pay-per-click ще се развива с високи темпове и все повече рекламодатели ще осъзнават силата и полезността й.

Бих цитирал данни от изследването „Паспорт на дигиталната индустрия в България" на Интерактив Асошиейшън България (IAB), според които приходите от реклама на клик у нас през миналата година са се увеличили с внушителните 66% в сравнение с 2009 г. Те достигат 3 млн. лв. или 10% от общите интернет рекламни приходи за 2010 г. Следвайки тези тенденции, нашата платформа вече достига до над 50% от потребителите в интернет, като този дял се увеличава с постоянен темп.

От друга страна, рекламният пазар бавно, но уверено се възстановява от кризата. Вярвам, че големите фирми отново ще започнат да отделят повече средства за реклама, а по-неопитните до момента рекламодатели ще осъзнаят ползите от нея. Рекламата от типа PPC е може би един от най-достъпните начини за позициониране в интернет, което я прави още по-подходяща за нуждите на малките и средните предприятия.

Какво е бъдещето на pay per click?
-
На база на тенденциите, които се наблюдават в по-развитите страни в Европа, както и в САЩ, можем да заключим, че PPC, все още не е достигнал лимита на своя потенциал. Навсякъде този тип реклама отбелязва растеж, като в зависимост от степента на развитие на онлайн пазара, темповете се различават.

Нормално е в страни като България, където интернет пазарът все още е в процес на развитие, растежът на PPC да e по-бурен и висок. Затова смятаме, че ЕТАРГЕТ има голям потенциал за развитие в България, който сме решени да използваме.

Наскоро въведохте уникалната за българския пазар реклама Retarget. Къде е прилагана тя и какви са първите ефекти за нашия пазар?
- Услугата Retarget е базирана на един специфичен подход в маркетинга, наречен ремаркетинг. Този подход предполага, че рекламодателят насочва посланията си към хора, които вече са запознати неговите продукти или услуги. Т.е. ремаркетингът е втора стъпка в комуникацията с клиента. В реалния свят пример за този подход е изпращането на каталог с продуктите на фирмата до нейни потенциални клиенти. Умният маркетинг специалист знае, че това би било най-ефективно, ако тези потенциални клиенти вече са запознати с името на фирмата и нейната марка.

Ако пренесем примера в интернет, тогава нещата изглеждат дори по-лесни, много по-бързи и евтини за изпълнение. Чрез вграждането на специален код в сайта на рекламодателя, системата на Retarget „проследява" хората, които вече са посетили неговия сайт. Така нашата платформа може да им сигнализира и да ги уведомява за новости в продуктовата гама или в услугите на съответния рекламодател, докато те решат да научат повече за тях или да си купят нещо.

Това става чрез рекламните ни площи, разположени в сайтовете на нашите партньори - редица онлайн медии, блогове, лични страници и т.н. Именно в тези реклами площи се изобразява посланието на рекламодателя, който иска да напомни на своя потенциален клиент за продуктите си или да го уведоми за някоя новост в услугите, които предлага. Когато съответният потребител посети някой от нашите партньорски сайтове, вижда точно тази реклама.

От една страна Retarget може да се използва от рекламодатели, които имат генериран голям трафик към своите страници (постигнат чрез всякакъв тип комуникационни канали). В същото време Retarget се ползва и от рекламодатели, които заедно със стартирането на рекламна кампания за набиране на нови посетители, желаят да им напомнят за своята дейност, за да постигнат по-широко разпространение на посланието си.

Както знаете, представихме Retarget на българския пазар и във всички други страни от мрежата на ЕТАРГЕТ (а именно - Словакия, Чехия, Унгария, Румъния, Сърбия, Полша, Хърватия, Австрия), само преди малко повече от месец. Бих казал, че сме настроени много позитивно относно резултатите от Retarget. Първите отзиви от нея са изключително добри. Много от клиентите ни започват да разбират ползите от тази услуга, още повече, че тя е интересна и с това, че е уникална за България.

Както и предполагахме, първите резултати от използването на Retarget, показват, че с нея т. нар. CTR (click-through rate или съотношението между броя на изобразяванията на съответната реклама и броя на кликванията върху нея) и реализираните конверсии (желаните от рекламодателя действия от страна на потенциалните клиенти, до които е довела рекламата) се увеличават няколко пъти!

На какви реклами най-често клика българинът?
- Българският интернет потребител не се отличава особено от тези във всички други страни. Той клика на реклама, която е интересно написана (създадена) и която привлича вниманието му. Това е и едно от най-големите предимства на PPC - рекламодателят плаща, само ако някой е бил заинтересован от това да разбере повече за това, което той предлага. Затова и един от съветите към нашите рекламодатели е да подбират внимателно заглавието и текста на рекламните си съобщения. Препоръчваме им по възможност да избягват прекалено общи послания, като например: „Продаваме компютри и аксесоари в нашия интернет магазин" или „Курс по английски". Вместо тези заглавия биха могли да използват: „Подарете стилно бижу на лаптопа си - само за 10 лв." и „Общуването е всичко - научи английски, говори като британец!"

Какви са приликите и разликите между нашия интернет рекламен пазар и този в Централна и Източна Европа?
- Българският онлайн рекламен пазар в голяма степен се доближава до този в нашите съседни страни - Сърбия и Румъния, където темповете на развитие набират все повече сила. Мисля, че не е далеч в бъдещето моментът, в който те ще достигнат нивата в Чехия, Словакия и Унгария. Важното е, че в България и другите страни от региона PPC рекламата расте и все повече клиенти, включително и големи рекламодатели, усещат силата й.

Какво е бъдещето на банерните реклами?
- Смятам, че банерните реклами определено ще продължат да съществуват и да се използват. Те са идеален инструмент за увеличаване на познаваемостта (brand awarеness) за марка или продукт. Все повече се използват и нови нестандартни формати. Банер рекламата е нещо, което в голяма степен наподобява телевизионната и външната реклама и затова винаги ще присъства в „рекламния микс" на рекламодателите. Но в същото време има растеж на "performance" ориентираните рекламни формати (от типа pay per click - плащане за клик, pay per action - плащане за действие, pay per lead - плащане за регистрация и pay per sale - плащане за продажба).

Интернет е готов да приеме нови средства за реклама. Смятам, че отношението банер/пърформанс реклама ще е 50/50. И двата типа реклама са изключително ефективни и добри, но е много важно да не бъдат бъркани. Като цяло харченето на пари за онлайн реклама ще расте с големи темпове.

Обмисляте ли да влезете на нови пазари?
- Да, планираме да започнем дейност и в нови страни. Когато моментът е подходящ, ще представим повече информация по тази тема.