Онлайн търговията в България се развива с бурни темпове и това не остава незабелязано от големите европейски играчи в сектора. Германският гигант Zalando, който наскоро придоби известния у нас бранд About You, планира директно да навлезе на българския пазар през 2025 година. Това стана ясно от съобщение до инвеститорите в компанията, публикувано вчера.
"Zalando ще разшири платформата си и на нови пазари, като стартира в Португалия, Гърция и България", се казва в официалното уведомление.
Компанията очаква ускоряване на развитието си през 2025 г., след силни финансови резултати през 2024 г. Според съобщението на Zalando SE, двете основни посоки на растеж са клиентския сегмент и B2B сегмента.
През 2024 г. общата стойност на продадените стоки (GMV) на платформата нарастват с 4.5% до 15.3 милиарда евро, а приходите - с 4.2% до 10.6 милиарда евро. Коригираната оперативна печалба (EBIT) се увеличава до 511 милиона евро, надхвърляйки очакванията. Потребителската база достигна рекордните 51.8 милиона активни клиенти, което е ръст от 4.5% на годишна база.
Какво означава навлизането на нов играч за българския пазар?
Навлизането на Zalando у нас ще създаде още по-голяма конкуренция в сегмента на онлайн модната търговия. Основните играчи в момента, като About You (собственост на Zalando), Fashion Days и местни търговци като Remix, ще трябва да адаптират стратегиите си, за да запазят пазарните си позиции.
Zalando залага на премиум клиентско изживяване, бърза доставка и атрактивни програми за лоялност, които могат да привлекат значителна част от онлайн потребителите у нас. Ако програмата Zalando Plus бъде разширена и в България, тя може да предложи персонализирани отстъпки, ексклузивен достъп до нови колекции и приоритетна доставка.
Остава да видим как Zalando ще се адаптира към спецификите на българския пазар и дали ще предложи локализирана стратегия, включваща местни доставчици и партньорства с модни брандове.
Zalando е основана през 2008 година в Берлин, Германия от Роберт Гентц и Дейвид Шнайдер, с подкрепата на Rocket Internet, компания за рискови инвестиции, създадена от братята Оливер, Марк и Александър Самуер. Платформата започва като онлайн магазин за обувки, но бързо разширява каталога си с мода, аксесоари и козметика. Днес Zalando оперира в 25 европейски държави, обслужвайки над 50 милиона активни клиенти.