Орбител ще обжалва решението на КЗК за спиране на първата реклама за директно сравнение на цени с конкурент.
Това съобщават директно от пресцентъра на компанията по повод наложената днес санкция за нелоялна конкуренция от КЗК.
Сравнителната реклама е позволена от закона и безспорно е в полза на потребителите, заявяват от Орбител. Обективен факт е, че потребителите заплащат по-малко за телефон, когато говорят през Бизнес Орбифон. В тяхна полза е да са информирани, за да могат да направят разумен избор, се казва още в писмото на компанията.
Този казус трасира пътя на сравнителната реклама в България. Орбител се надява, че принципното отношение на КЗК е позитивно и Комисията ще подкрепя сравнителната реклама в бъдеще. Конкретното решение на КЗК е взето с особено мнение на някои от членовете на Комисията.
Това е първия случай на директно сравнение на цени в реклама в България и би било във вреда на потребителите да се превърне неоснователно в аргумент срещу сравнителната реклама по принцип. В особеното мнение към решението се посочва:
• Безспорно обаче е, че всяко сравнение на цени цели да изтъкне някакви предимства на стоката или услугата, която се рекламира, тъй като в противен случай би било безсмислено.
• Считаме, че от представените като доказателство рекламни послания не може да се направи извод, че те целят да „омаловажат" предлаганите от „БТК" АД услуги. Обстоятелството, че цените на конкурента са по-ниски от тези на „БТК" АД е обективен факт, който сам по себе си не означава омаловажаване на неговите услуги, нито уврежда доверието към компанията.
• На фона на безспорно установеното обстоятелство, че сравнението на цените между едни и същи услуги е вярно, използването на изрази като „Намали телефонната си сметка!", „Спестете! Защо да плащате повече?" или „Спестете от сметките на БТК" са коректни, не подвеждат потенциалния потребител и не могат да го заблудят. Щом потребителя ще плаща по-ниски цени за услугите на „Орбител" ЕАД, той очевидно ще спести средства и ще намали телефонните си сметки.
• Не почива на логиката и изводът, че сравнението на цените било „некоректно", тъй като цените на „БТК" АД са утвърдени от КРС. Това обстоятелство по никакъв начин не променя факта, че цените на „Орбител" ЕАД са по-ниски и поради това нито води до подвеждане на потребителите, нито по някакъв начин дискредитира „БТК" АД.
• Идеята за либерализиране на далекосъобщителния пазар, отварянето му за други оператори и създаването на реална конкуренция, не може да се осъществи по друг начин, освен чрез отнемане на потребители на „БТК" АД и насочването им към новонавлязли оператори.
Факт е, че скоро след старта на рекламата на Бизнес Орбифон дружеството „БТК Мобайл" последва примера на Орбител и разпространи реклама, в която директно сравнява цените на своя услуга с услуги на другите двама мобилни оператори, съобщават от потърпевшото дружество. Буди недоумение фактът, че дъщерното дружество на БТК използва практика, срещу която БТК се обявява.
Зачитайки авторитета на КЗК, Орбител добросъвестно ще се съобрази с решението на Комисията, паралелно с неговото обжалване.