„Паника в правителството - ЕС реже парите за магистрали", разкрива от първата си страница „Сега"
Европейската комисия е на път да пореже бляновете на кабинета "Борисов" за 7 магистрали и 7 скоростни отсечки до 2020 г. Причината е промяната в политиката на Брюксел да финансира иновации, зелени технологии и енергийната ефективност вместо пътища и магистрали. Макар тези приоритети на ЕК да са заложени в "Стратегия Европа 2020", до момента кабинетът "Борисов" не й се противопоставяше по никакъв начин.

Изненадващо вчера вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев алармира, че на страната ни може да се наложи да убеждава Брюксел от нуждата за инвестиране в пътни проекти. "Трябва да е ясно, че следващата бюджетна рамка ще е много различна. Идва краят на щедрото финансиране на проекти от полза за Европейския съюз и отделните държави", предупреди Дончев. Той даде да се разбере, че занапред отпусканите европари за дадена държава ще са пряко свързани с разходите на собствената й хазна и ако се допусне дефицитът в бюджета да мине 3%, най-вероятно ще последва орязване на еврофондовете й. След всичко това министърът по еврофондовете обяви, че от тук нататък държавата трябва да има водещ приоритет убеждаването на ЕК за финансирането на магистрали у нас. "Нашата първа задача е да убедим ЕС, че новите държави членки имат нужда от инвестиции в базисна инфраструктура, за да достигнат останалите страни в общността. Вярвам, че позицията ни за достатъчно средства за инфраструктура ще бъде уважена", заяви той. А по-късно дори се зарече, че ще убеди ЕС да отпусне с 20% повече спрямо 7-те млрд. евро, които ЕС ни предостави от 2007 до 2013 г.
Още от статията на „Сега"

„Азиатски компании атакуват еврофондовете у нас", съобщава от първата си страница „Класа"
През следващите години строителните компании в страната ще са изправени под натиск както от западноевропейски, така и от азиатски компании, които имат интерес да изпълняват проекти по еврофондовете в България. Tова прогнозира министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев по време на форум за перспективите пред строителния бранш. Конкурентният натиск няма да бъде само в традиционните видове строителство, а и при по-сложни съоръжения, които изискват съответното оборудване. Фирмите в сектора пък бяха категорични, че са свикнали с инвазията на европейските фирми, защото все пак и средствата са европейски, но прогнозите за включване на азиатски фирми ги притесняват. Според Дончев и досега компании в страната са присъствали сериозно при поръчките с европейски средства и припомни правилата, според които няма вариант за протекционизъм. Единственият критерий при избора са условията, качеството и цената, допълни той. Сред възможностите по думите му са консолидация на бранша и смени на собствеността.

По принцип конкуренцията на азиатските фирми е факт в Европа. Дори през 2010 г. ФИЕК (Eвропейска федерация на строителната индустрия) предупреди за засиленото присъствие на тези компании, но у нас засега те не са не появили, каза пред „Класа" Светослав Глосов, председател на Камарата на строителите в България. Според него те предлагат много конкурентни цени, както и много добри технологии. По време на форума експертът обясни, че еврофондовете и държавният бюджет са основен източник на поръчки за строителите. Тромавите процедури, неясните указания на администрацията, забавените плащания, условието за собствено финансиране обаче са пречка пред компаниите.
Още от статията на „Класа"

„Все по-консервативни прогнози за световната икономика", обобщава от първата си страница „Дневник"
Очакванията за растежа на глобалната икономика през следващите месеци стават все по-консервативни. Прогнозите, че той ще се забави, се увеличават, както и опасенията, че ще се стигне до нова рецесия в някои от големите световни икономики.

Това носи риск и за страните от Централна и Източна Европа.

Днес Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в която членуват 34-те най-развити държави, понижи прогнозата си за растеж в някои от тях. Според нея 7-те водещи икономики ще отчетат среден ръст от 0.1% до края на годината, а досега очакванията й бяха за 0.5%.

Отчита се забавяне във всички страни - членки на организацията. Въпреки рисковете пред глобалната икономика обаче ОИСР не предвижда срив, сравним с този от 2008 - 2009 г.

Днес излязоха данни за потреблението в някои страни от Централна и Източна Европа. В Чехия и Унгария то продължава да се понижава, същото се случва и в България. Някои компании вече отчитат и забавяне на износа, който е насочен основно към държавите от ЕС.

Данните подкрепят очакванията на анализатори, че икономиките в региона се забавят, коментира агенция "Ройтерс". В Централна Европа сериозен негативен фактор е и поскъпването на швейцарския франк, тъй като много от кредитите са в тази валута.
Още от статията на „Дневник"

„Хайки за странно богати", четем от първата страница на „Стандарт"
Хайки за българите със съмнително богатство готви властта. Данъчни, агенти от ДАНС и прокурори ще участват в акциите. На мушка ще бъдат всички собственици на имоти за повече от 500 хиляди лева, които не са декларирали големи доходи. Мерките са записани в екшън плана на кабинета в отговор на препоръките от Брюксел.

Целта е да се наложи "системно противодействие на случаите на необяснимо богатство", пише в документа, одобрен вчера от министрите.

Предвиждат се също постоянни проверки на имотите на висши митничари и чиновници. Ще има хайки и в магазините за цигари и алкохол.

Всички институции ще бъдат задължени да публикуват в интернет информация за предприетите действия при сигнали за корупция.

Друга идея е постоянна ротация на катаджиите и граничните полицаи.

Патрулите ще сменят местата си всеки ден, за да се намали рискът от рушвети.
Още по темата от „Стандарт"

„Венчавката и опелото поскъпват двойно", информира от първата си страница „Монитор"
Цените на венчавките, кръщенетата, опелата, маслосвета и всички останали молитви за здраве ще скочат поне два пъти от октомври, съобщиха от Синодалната палата. Това ще стане, след като владиците от Светия синод гласуват отпадането на праговете на църковните такси на своята есенна сесия, която започва от 26 септември. Предвижда се занапред всяка епархия да сформира собствени такси за църковен брак, панихиди и всички църковни треби. Свещениците пък ще бъдат задължени, както и досега, да отделят част от сумата за издръжката на самата митрополия, а останалата да разделят помежду си и със служителите в храма.

Към момента съществува ценоразпис с препоръчителни цени от 2000 г., одобрен от патриарх Максим. На практика обаче той не се спазва, епархиите тихомълком са въвели цени, каквито на тях са угодни, обясниха от Синдиката на свещениците към КТ „Подкрепа" и припомниха, че идея за децентрализация на таксите имаше още преди няколко години, но тя не бе гласувана. Ще настояваме синодът да въведе някакви горни прагове на таксите, до които епархиите могат да ги вдигат занапред, за да няма спекулации и да не се превръщат черквите в тържища, категорични са от попския профсъюз.

30 лева сега е таксата за венчавка, одобрена от патриарх Максим в препоръчителния ценоразпис. Ако младоженците искат да им пее църковният хор, се доплаща още 30 лева. Ако хор няма, а пригласят само един или двама певци на клира, се плаща по 5 лева на човек. В повечето църкви снимането на самото бракосъчетание с любителски фотоапарат е разрешено и е безплатно. В по-големите и предпочитани за такива случаи храмове обаче свещениците предлагат това да става от техен фотограф. Ако младоженците настояват да си водят свой, то за това трябва да внесат 10 лв. за правото да снима фотограф и 20 лв. да снима оператор. Така например се практикува в храмове като „Свети Седмочисленици" и „Света Неделя" в София.
Още от статията на „Монитор"

"Агроминистърът започна нова акция - за спасяване на пчелите", съобщава „Сега"
Земеделският министър Мирослав Найденов и банкерът Цветелина Бориславова подеха обща акция по спасяване на пчелите в България. Агроминистърът се зарече още в понеделник ведомството му да вземе спешни мерки по справяне с проблема с високата смъртност сред пчелите. Той обеща да свика на съвещание всички отговорни служби. Бившата приятелка на премиера Бойко Борисов Цветелина Бориславова посочи, че фондацията й "Кредо Бонум" е направила изследване и е установила, че 65% от пчелите в България умират заради растения, третирани с пестициди.

"Най-големият бич за оцеляването на пчелите в България е неконтролираното третиране с пестициди", веднага подчерта и министър Найденов. Той се зарече да координира пръскането с пестициди и с "Ръководство въздушно движение", които контролират и самолетите на селскостопанската авиация. Чрез тях ще бъде въведена система за уведомяване на облитанията.

Министърът обеща да се преразгледа и използването на някои лекарствени препарати, защото към част от тях пчелите са развили резистентност и не действат.
Още от статията на „Сега"

„Износът на мебели не може да компенсира срива на вътрешния пазар", е заглавието на „Дневник"
След две тежки години за мебелната промишленост, породени от икономическата криза, в сектора се появяват първите сигнали за леко подобрение. По-голямо раздвижване обаче се очаква най-рано догодина. Това става ясно от актуалните данни на националния мебелен клъстър, представени днес.

През първите шест месеца на годината има ръст на износа, но все още продажбите в страната спадат, заради което целият сектор продължава да е на минус. Появяването на вериги като ИКЕА в България пък ще преструктурира пазара и ще накара фирмите да мислят "стратегически", смятат от организацията.

По данни на клъстъра, в който членуват 22 производители на мебели, за първото шестмесечие на годината има 12% ръст на износа спрямо миналата година. Очакванията са той да се запази и до края на годината, тъй като и в момента част от фирмите договарят или изпълняват поръчки за чужди пазари. "Дори е възможно увеличението да достигне 15%", коментира председателят на управителния съвет на организацията Геновева Христова.

Същевременно обаче все още има сериозен спад на вътрешния пазар - по различни данни между 40 и 50% за последните две години, което не позволява на сектора да достигне предкризисните си нива. Прогнозите са по-сериозно раздвижване да започне най-рано през следващата година.
Още от статията на „Дневник"

"Глад за бяло грозде", разкрива „Стандарт"
Който има лозя с бяло грозде, ще спечели. Това си говорят стопаните в началото на гроздобера. Напоследък белите сортове са по-търсени и цената им е по-висока, отколкото на червените. Причината е, че бялото грозде е по-малко и не достига. През последните десетина години се създаваха масиви предимно с червени сортове, защото те се продаваха по-скъпо. Затова сега глад за бяло грозде мъчи винпромите и вдига цената на муската и шардонето.

Кампанията по прибирането на гроздето започна на доста места в страната през последните дни. Продажбите обаче са единични, лозари и винари все още опипват почвата. "Очакваме червените сортове като мерло и каберне да се продадат на 35-40 ст. за кг. Мускат и шардоне да тръгнат по 45-50, а по-ниският клас като димят и юниблан - по 30-35 ст.", коментира 50-годишният лозар Тодор Ганчев от Бургаско. Винпромите в региона са склонни да плащат с 5 ст. отгоре само за бяло грозде от най-високо качество и с висок процент захар. Тази година реколтата ще бъде по-добра и като количество, и като качество, убедени са винарите. В Бургаски регион се произвеждат средно между 60 и 80 хил. тона грозде годишно. Винпром "Поморие", който е един от най-големите край Бургас, ще изкупи между 12 и 15 хил. тона.

Не толкова оптимистично са настроени обаче други винари. Цената на шардонето може да скочи до 80 ст. и дори до лев, прогнозира Милко Милков от Националната лозаро-винарска камара. Според него реколтата в много части от страната е доста лоша и количествата няма да са достатъчни за винпромите.
Още от статията на „Стандарт"

„ЧЕЗ обмисля да закупи 33-процентния дял от държавата", информира „Класа"
Чешката енергийна компания ЧЕЗ може да закупи държавния дял в дружествата си у нас, обясни вчера Алеш Дам, председател на Управителния съвет на ЧЕЗ Разпределение. Компанията е собственик на 67% от електроразпределителните дружества в София, София област и Плевен, като за тях плати 281,5 млн. евро през 2004 г. Идеята на българското правителство е да продаде останалите 33% от енергийните дружества ЧЕЗ и ЕВН през борсата, като двете компании имат право на пръв отказ за държавния дял. Вече започна процедурата по продажба на същия пакет акции и в дружеството Е.ОН, което е собственик на елмрежата в Североизточна България.

Трябва да уважаваме решението на българската държава, която иска да приватизира миноритарния дял, посочи Дам. За нас е по-добре да имаме силен партньор, какъвто беше държавата, защото тя също има интерес от благосъстоянието на дружеството, добави той. За нас това решение не е най-приятното, но го уважаваме. Интерес към покупка на дял от компанията може да имат стопански групи от България или от Изток, добави Дам.
Още от статията на „Класа"

„БДЖ купува модерни мотриси за €300 млн.", съобщава „Монитор"
Пътнически мотриси за 300 млн. евро възнамерява да купи БДЖ през следващия програмен период на ОП „Транспорт", който започва от 2014 г.. Това съобщи за „Монитор" председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Тази инвестиция обаче е пряко обвързана с осигуряването на скорост от 160 км/ч скорост за влаковете. Освен обновяване на подвижния състав на около 80%, е предвидено да бъде финансирано и техническото оборудване на халетата за ремонт и поддръжка на  мотрисите.

Според Владимиров амбицията на железницата е с бързи темпове да се отърве от излишните активи като разпродаде 6600 вехти товарни вагони. До този момент от скрап са получени около 3 млн. лв., а общата сума ще достигне 40 млн. лв. Това трябва да се случи до края на 2012 г. Тази сума е равна на обема средства, който железницата се надява да получи от мостовото финансиране от държавата, преди да постъпи заемът от Световната банка. Идната седмица ръководството на БДЖ ще поиска на среща с финансовия министър Симеон Дянков 25 млн. лв. за ремонта на 175 пътнически вагона.

С около 10 на сто ще намалеят и разходите за гориво, след като бъде завършен монтажът на GPS-ите в локомотивите. На този етап те са поставени в 78 пътнически локомотива, ред чакат още 24. За товарните процедурата още не е започнала, но задължително трябва да приключи до 30 ноември. Успоредно с това се търсят нови начини за пломбирането на устройствата, защото вече са правени достатъчно опити защитите им да бъдат премахнати, обясни Владимир Владимиров.

От железницата още не са изчислили какъв е броят на пътниците за август, но за юни и юли те са със 120 хил. повече от същия период на миналата година. Отливът от автобусния транспорт се е пренасочил директно към железницата, а уикенд влаковете към морето са били пълни на 100% през летните месеци. Над 90% е била запълняемостта на композициите към морето, а 11-те спални вагона са пътували без нито едно свободно място.
Още от статията на „Монитор"