Красимир Миланов Българските автомобилни журналисти имаха възможност да изпробват предимствата на Bio Power версията на "Сааб" по време на тестдрайва на писта Божурище. Автомобили, чиито двигатели работят с биоетанол, идват у нас през 2007 година. Засега обаче нито една от фирмите дистрибутори у нас не предлага от това гориво. Първата стъпка в това отношение в България е вече факт. Както "Монитор" писа, фирма "Темпо Петрол" вече обяви, че от началото на следващата година ще разкрие първите колонки за биогориво в някои бензиностанции от своята верига. Ако и правителството предприеме адекватни стъпки в това отношение и направи преференциални държавните такси за екогоривата, цените им със сигурност ще се окажат по-ниски от тези на класическия бензин и нафтата. На практика обаче страната ни все още не е готова да внедри масово това гориво, твърдят специалисти от петролния бранш. Комбинацията от алкохол и автомобил може да се окаже убийствена за участниците в пътното движение. Инженерите на "Сааб" обаче обърнаха наопаки тази формула. При това не толкова с измисления от тях стартерен ключ, блокиращ работата на двигателя в случай, че зад волана седне пиян шофьор, а с технологията Bio Power, която бе представена на 6 ноември в хотел "Банкя Палас". Bio Power предвижда замяната на бензина с нов тип биогориво, което се състои от 85% етанол (това е всъщност чист спирт) и 15% въглеводородни добавки (получени от нефтени дестилати). С него моделите "Сааб 9-3 Bio Power" и "Сааб 9-5 Bio Power" на шведската компания са не само по-мощни, бързи и екологични, но и икономически далеч по-изгодни и перспективни за България и държавите от ЕС. "Сааб" не е пионер при използването на етанола за автомобилно гориво. Подобни проекти се разработват още от средата на миналия век в различни страни по света. Най-голям опит в това отношение е натрупала Бразилия, която е и най-големият производител и износител на етанол в света. В момента повечето автомобили в тази латиноамериканска държава използват за гориво комбинацията от етанол и бензин. Поставеното на промишлена основа производство на етанол от захарна тръстика е позволило на бразилците да постигнат и най-ниската възможна производствена цена - 30 цента за 1 л етанол. Швеция пък е безспорният лидер в Европа при използването на екологичното биогориво. Освен с водещи технологии и със забележителна гражданска ангажираност към проблемите на опазването на околната среда скандинавците разполагат и с една от най-добрите в света държавни програми за насърчаване на използването на биогоривата. "В момента в Швеция има над 1000 бензиностанции, които разполагат с колонки за зареждане на екологичното биогориво. То се маркира със съкращението Е85 (от 85% етанол). Там литър Е85 струва 8 крони (9,5 крони са 1 евро) при цена на бензина от 12 крони за литър. Шведите ползват до 20 процента отстъпка от цената при покупка на движещ се с биогориво автомобил. Освен това собствениците на автомобили с надпис Bio Power ползват безплатен градски паркинг, плащат по-ниски магистрални такси и по-ниски такси за ползване на градската среда в Стокхолм. Заедно с това са предвидени и данъчни облекчения и други изгоди за фирмите, които ползват автомобили с биогориво", изрежда преференциите на милеещите за природата си шведи регионалният директор за Централна и Източна Европа на "Сааб" Питър Гал. От региона, за който той отговаря, Унгария е страната, която се отваря най-бързо към биогоривата, благодарение на срещаното разбиране от страна на правителството. От месец септември т.г. Е85 е вече официално сертифициран за ползване в Унгария. През февруари 2007 г. ще бъдат открити и първите колонки за зареждане с Е85 в унгарските бензиностанции. Цената на 1 л Е85 там ще е около 200 форинта (1 евро е 265 форинта) при цена на бензина от около 285 форинта за литър. "Тази ниска цена на биогоривото в Унгария се постига поради факта, че с държавни такси се облагат само 15-те процента на неговото съдържание, което се добива от нефтени продукти", посочва г-н Гал. Освен това в Унгария ще бъдат въведени и други насърчителни мерки, подобни на тези в Швеция, за автомобилистите, ползващи гориво Е85. "Използването на биогориво се отразява положително не само на околната среда, но и на икономиката на страната, тъй като до голяма степен държавата става независима от вноса на големи количества нефтени продукти, чиято цена постоянно расте на борсите. Освен това развитието на производството на биогорива на базата на царевица и на други подходящи местни култури е силен стимул за развитието на селското стопанство и за повишената заетост на работна ръка в този отрасъл", реди преимуществата на стратегията Bio Power Питър Гал. Според него, освен в Унгария, тази стратегия може да бъде развита много успешна и в други страни от региона като Румъния, Словения, Хърватска и България. И макар че у нас трудно ще бъде постигната производствена цена от 30 цента литър, както е в Бразилия, със сигурност може да се прогнозира, че с увеличаването на производството постоянно ще падат и цените на биогоривата. Ако не за друго си струва да помислим за тези перспективи най-малко поради приетата от ЕС директива, която изисква 5,5 на сто от горивата през 2010 г. да се добиват от алтернативни на петрола източници.