Близо 51 000 нови превозни средства в категориите M1 и N1 са били регистрирани в България през 2024 г., показват данните на "Пътна полиция". Даже да извадим от тях бусовете и други возила за професионална употреба, идващите директно от завода леки автомобили, намерили собственици у нас през миналата година отново излизат близо 50 хиляди.

Това е исторически рекорд, като последното подобно постижение беше през 2006 г., когато регистрациите на нови коли бяха над 42 хиляди.

Какво ще се случи на автопазара през 2025-а

Какво ще се случи на автопазара през 2025-а

Гледната точка на вицепрезидент на Ford за електромобилите и техния "преломен момент"

Ръстът в продажбите е с над една седмица спрямо 2023 г., като се подобрява и съотношението между новите автомобили и тези, които се регистрират като возила втора употреба. Въпреки това, говорим за около 250 000 стари леки и лекотоварни автомобили, които са били регистрирани у нас през годината, т.е. на всеки нов се падат по 5, сред които голяма част са били произведени преди повече от 10 години.

Най-добро е съотношението "нови-стари" в София-град (около 34 хиляди срещу около 55 хиляди коли), докато в останалите области често говорим за 1:10, та даже над 1:20 в полза на втората употреба.

България - лидер в ЕС по ръст на регистрациите на нови коли

България - лидер в ЕС по ръст на регистрациите на нови коли

Най-голям е той при хибридите

Най-голям процент от леките автомобили у нас са на дизел, но пък при електрическите и хибридите има ръстове с по над 50% за година - макар и от ниска база.

Причините за раздвижването на пазара са различни:

  • Доста по-бързото и безпроблемно поръчване на нови коли след дългата криза с липсата на чипове;
  • Опасенията, че влизането в еврозоната ще вдигне цените;
  • Очакваното въвеждане на Евро 7, което според автобранша също ще оскъпи колите;
  • Проведеният голям автосалон в София;
  • Промоциите, с които някои от производителите искаха по-бързо да пласират по-стари модели и генерации;
  • Подмяната на автопарка на големи компании и държавни структури.

Най-популярните марки и модели

След дългогодишна доминация на Toyota, Skoda стана лидер при новопроизведените автомобили, регистрирани у нас - 6356 броя срещу 5261 за японския гигант.

Най-голям принос имат два модела - Octavia (най-продаваната нова кола у нас с 1935 бройки) и малкия градски SUV Kamiq (1202 бройки). Освен това, МВР се обзаведе с големия кросоувър Kodiaq, а модели като Fabia и Scala са предпочитани както от семействата, така и от бизнеса за служебни автомобили.

Кои са най-търсените автомобили на старо у нас

Кои са най-търсените автомобили на старо у нас

Германските марки категорично са сред най-предпочитаните от българите, също и джиповете

Солидно е и представянето на топ модела Superb (близо 800 продадени), но общият брой на новите коли от електрическата гама на Skoda у нас остава двуцифрен през 2024 г.

Макар и втори, Toyota са със силно представяне през миналата година. Традиционният бесселър Corolla отново е на първо място с над 1800 продадени бройки, следван от екстравагантния C-HR (790) и компактния Yaris в своите стандартна и Cross версии.

Снимка 697543

Източник: БГНЕС

На трето място е Dacia с почти сходно представяне на Sandero и Jogger.

При употребяваните автомобили челната тройка е доста по-различна. Води Volkswagen с над 35 000 автомобила. Сред тях най-популярните са Golf, Passat и Touran.

На второ място е Mercedes с много силно присъствие на различни модели от C-класата, а трети е друг от германските автомобилни гиганти - BMW (320 D и 530 D са с голяма преднина пред останалите модели на марката).