След като целият автомобилен сектор в България изпадна в сериозна криза през 2020-а година и това продължи около три години, днес смело можем да кажем, че пазарът се е възстановил. Традиционна у нас най-търсени са колите на старо, като през периода от януари до ноември са внесени цели 231 267 леки автомобила втора ръка - със 17% повече от същия период на миналата година, и с 26% повече в сравнение с 2022-ра, съобщава Automedia.bg.
Днес вторичният пазар е по-голям дори отколкото в предкризисната 2019-а година, в която за първите 11 месеца бяха регистрирани 211,151 употребявани автомобила. На този фон съотношението между продадени нови и стари автомобили, което бе достигнало рекордно ниски стойности тази пролет, сега порасва отново до едно към пет.
Кои коли са най-търсени?
От 10-те модела с най-голям ръст в търсенето цели девет са SUV - начело с Mercedes GLS, Audi Q5, Peugeot 3008 и Jeep Grand Cherokee. Корейският хечбек Hyundai i30 е единственото изключение в този списък.
Източник: iStock
Топ 10 на най-купуваните коли на старо в България
- VW
- Mercedes
- BMW
- Audi
- Toyota
- Opel
- Ford
- Peugeot
- Hyundai
- Honda
Най-голям спад в търсенето
Все по-малко у нас ке купуват миниванове и малки градски автомобили от В сегмента. На годишна база най-сериозно са намалели регистрациите на Ford C-Max - с 27%, следват Peugeot 307 (-18%), Toyota Corolla Verso (-14%), Peugeot 206 (-14%), Suzuki Swift (-12%), Renault Scenic (-10%).
В класирането по марки германските коли на старо са най-търсени от българските шофьори. Като в топ 5, след VW, Mercedes, BMW и Audi, на петата позиция влиза Toyota, която измества Opel от петата позиция.
Регистрациите на Mercedes S-Class и BMW 7 Series са се увеличили с 22 на сто в сравнение с 2023-та година, на Porsche Cayenne - с 20%, на Audi A8 - с 15%. При най-луксозните марки цели 52% ръст има за Ferrari и Lamborghini, 68% за Bentley, а вносът на мтора ръка Rolls-Royce се е утроил - от 6 броя преди година до 18 към днешна дата.