Лицензираните български превозвачи, които извършват международни превози, ще фалират до края на годината или дори по-рано, заяви Красимир Лалов, зам. председател на Националното сдружение на българските превозвачи(НЗБП), пред агенция Фокус. По думите му това обаче е оптимистичната прогноза в настоящата икономическа конюнктура.

Лалов цитира данните на германската борса за товари Тимоком, че последната седмица съотношението между товарите и свободните камиони в Европейския съюз се е увеличило и е станало почти 1:4, т.е. само за 19 % от товарните автомобили има товари, а за останалите - няма. Ситуацията у нас обаче е още по-зле, коментира той.

Работата на българските транспортни фирми през първото тримесечие на тази година е намаляла с 80%, спрямо същия период от миналата година, показват разчетите на НЗБП.

Въпреки че няма официално обявени фалити на транспортни фирми досега, много от тях вече са пред фалит - не могат да си плащат лизинговите вноски за камионите, които по груби сметки са по 3000 лв на месец, нито горивата.

Това е така по простата причина, че лизингодателите  гледат да разсрочват вноските, само и само да могат да си вземат някога парите", обясни Лалов. Подновяването на автопарка на българските превозвачи е бил главен приоритет на Министерството на транспорта за достигане на европейските критерии. Заради това фирмите теглиха сериозни банкови кредити, които трябва да изплащат всеки месец, но реално няма как, защото са останали без работа.

Браншовикът заяви, че Изпълнителната агенция Автомобилна администрация трябва да свърши ангажиментите си към превозвачите -да отстрани всички без лицензи и да премахне сивия сектор. По думите на Красимир Лалов около 15 % е сивият сектор в международните превози, които се извършват от български превозвачи с фалшиви лицензи. Сивият сектор при вътрешните товари е 60 %, като той достига 80 % при превозите на насипни материали.