Румен Георгиев, Председател на Управителния съвет и Изпълнителен директор на ЗПАД "Армеец": Реалната цена на "Гражданската отговорност" е поне с 50% по-скъпа
Мирослава Митова
ВИЗИТКА:
Румен Георгиев е роден на 30.03.1969 г. в гр. Москва.
Завършва Университет за национално и световно стопанство, магистърска степен по финанси. Специализира във висши учебни заведения и финансови институции в Москва, Лондон и Франкфурт.
От 2002 г. е председател на УС и изпълнителен директор на ЗПК "Армеец" АД, член на УС на ФБК "Логос-ТМ" АД. От 2003 г. - 2004 г. е член на Надзорния съвет на ЦКБ. От 2004 г. - председател на УС на "Хемус Холд". От 2004 г. - член на УС на Българо-руската Търговско-промишлена палата.
- Г-н Георгиев, промени ли се пазарът на застраховането у нас след влизането на България в Европейския съюз?
- След влизането ни в ЕС пазарът не претърпя никакви промени. Ако изобщо можем да говорим за променен пазар, това е до влизането ни в ЕС и то се дължеше на уеднаквяването на нормативната рамка.
- Какви са трудностите на застрахователния пазар в момента у нас?
- Свързани са със застрахователното проникване. Изразходваните пари на глава от населението, съпоставимо с брутния вътрешен продукт. Навсякъде в ЕС за застраховки се харчат чувствително повече пари.
- Очаква ли се "Гражданската отговорност" у нас да поскъпне от следващата година, тъй като все пак цената й в България е нереално ниска в момента?
- Разбира се, че цената е ниска и тя безспорно ще има промени. Цената ще поскъпва, но въпросът е не колко, а защо и за кого. За постигането на силно конкурентен пазар е необходимо ползването на общ информационен масив. За да има свободно договаряне на принципа на търсенето и предлагането, всички застрахователи трябва да имат достъп до информационната базата на КАТ, в частта си касаеща единствено причинените произшествия от всяко едно правоспособно лице. Важно е индивидуализирането на цената на този вид застраховка. Има шофьори, които правят 10 ПТП в период от една година има и такива, които за 3 години нямат нито едно ПТП. Не е редно и двете групи да плащат еднакво за "гражданската си отговорност". Не може цената да е еднаква за всички - някои ще плащат по 100 лв., а други по 2000 лв. в зависимост от виновно причинените от тях ПТП, както и в зависимост от други признаци свързани с регионални класове, тип на МПС и т.н.
- А каква трябва да е реалната цена на тази застраховка?
- Около 50-60% над сегашната при текущото развитие на риска и размер на изплащаните обезщетения.
- Каква е цената на "Гражданската отговорност" в Западна Европа?
- Значително в пъти по-висока, но за да бъдем коректни при сравненията си не можем да изхождаме, само от критерия цена, а трябва да изхождаме от лимитите на отговорност и конкретиката на продукта. При нас лимитът на отговорност е 350 хил. евро, докато в Германия е 7 500 хил. евро. Друг е въпросът, че това е лимитът според наредбата им, а на пазара в Германия е наложено и популярно покритие от 100 млн. евро в комбинация с Auto - Schutzbrief, продукт, който дава доста други възможности и е нещо подобно на предлаганото от ЗПАД "Армеец" разширено покритие за корпоративни клиенти "Автокаско PLUS".
- Ако един шофьор си направи застраховка в България и след това нанесе щети на много по-висока стойност в някоя от другите страни от ЕС, където застраховката е много по-скъпа, не крие ли това риск за застрахователя?
- За това са застрахователите - да оценяват и работят с риска. Принципно сте права, но детайлите са вече въпрос на статистика. Това е примерно 1 на 1000, а не масовият случай. Цената на полиците се определя от масовия случай, защото съвкупността от автомобили с българска регистрация, пътуващи в България и извън нея, не са едни и същи.
- Защо българинът все още предпочита да не прави застраховките, които не са задължителни?
- Такава е конюнктурата. Въпреки това данните на "Армеец" от първото тримесечие на тази година показват, че се е увеличил броят на застраховки като "Карго", "Имущество" и "Отговорности".
- След многото природни бедствия през последните няколко години повиши ли се интересът към застраховане на имуществото?
- Едва ли повишеният интерес към този вид застраховки се дължи основно на зачестилите случаи на природните бедствия, но застраховането на имуществото всяка година има чувствителен ръст.
- Има ли продукти на застрахователния пазар у нас, които все още не са добре развити?
- Като продуктова гама всичко присъства на пазара у нас, но друг е въпросът какво е потребителското търсене на тези продукти. Застраховки, които са по-слабо застъпени са всички, които не са свързани с автомобилните. Пазарът е 60% автомобилни застраховки, което никъде другаде не е така. Хората не трябва да бъдат обвинявани, че нямат култура на застраховане. Нужно е време за да се разбере необходимостта от такъв вид полици. Всяко едно имущество, което е застраховано в "Армеец" вече трета година е презастраховано в Mitsui Sumitomo Reinsurance Limited, японци с рейтинг АА++. Ние сме единствената застрахователна компания в България, която презастрахова автоматично цялото си имущество в компания с такъв рейтинг. Презастрахователната програма на компанията, гарантира на клиентите й приемането на рискове, многократно по-големи от активите ни. Считам, че поради тази причина нашите полици за "Имущество" трябва да се продават изключително добре, но ръстът, който отчитаме, за мен лично, не е достатъчен. Просто моментната конюнктурата е такава и се надявам, че тя ще се промени след 2-3 години.
- Притеснявате ли се от това, че чужди застрахователи могат да стъпят на нашия пазар?
- Не. Още повече, че те вече от години са тук. Истината е, че за сега няма какво да правят активно на пазар, който е 60% автомобилно застраховане и то с ниски цени.
- Не е ли предизвикателство за "Армеец" да излезе на чужди пазари?
- "Армеец" активно работи и на чужди пазари. Освен директната продажба на полици от доста време имаме лиценз за активно презастраховане, а то няма реални граници. Излитанията на всички совалки и космически кораби в Русия от 2-3 години се презастраховат при нас. Това, кой връчва полицата е без значение, тъй като в нея има много презастрахователи, чиито имена не се виждат. Ние купуваме рискове в Русия, Германия, Албания, Африка и така нататък, тоест почти навсякъде. Това, че аз не съм издал полицата там не означава, че не съм купил и не съм участвал в риска.
- Какво показват резултатите на "Армеец" за шестмесечието?
- За първите 6 месеца на 2007 г. имаме ръст от 146.7% в сравнение със същия период на миналата година за постъпилите в дружеството премии. Застраховките "Каско" бележат 153% ръст за същия период, а "Имущество" - 160.7%. "Помощ при пътуване" нараства с 251.2%, "Финансовото застраховане" със 152.7%, а "Карго" - със 165.8 на сто.
- Кои са вашите чужди партньори?
- Работим и си съдействаме с почти всички големи национални и мултинационални застрахователи.
- Какво мислите за катастрофичния пул?
- Аз не виждам проблем в това застрахователите да сключват полици и да си събират премиите сами, че да се налага да ги събират данъчните служби. Това означава да се върнем 20 години назад, когато ДЗИ събираше премиите заедно с имуществените данъци. Това, че хората на село не си застраховат къщите не е огромен проблем, а по-скоро индивидуален избор. Инфраструктурата също не е застрахована, а там пораженията за държавата като цяло са много по-големи от това, че една плевня на село ще изгори.
- В каква насока ще развивате компанията?
- Ние се стремим да развиваме индивидуалния подход към клиентите. Индивидуализирането на търсенията на клиента и съответно, предлагането на качествени продукти от наша страна е това, върху което постоянно работим и на което се дължат добрите ни резултати като цяло. Това е политиката, която сме приели като компания и считаме, че е печеливша. Освен това, съвсем скоро ще подадем в КФН документите за регистрирането на животозастрахователното ни дружество.
- Кои са най-търсените продукти на компанията?
- Като цяло, ЗПАД "Армеец" предлага множество продукти по видовете застраховки, които са със съществена разлика от това, което е възприето на пазара. Но клиентът винаги има право, дори в традиционния си или банален подход. В повечето случаи на застрахователния пазар се търсят автомобилните застраховки - "Каско " и "Гражданска отговорност" в най-стандартния им вид. Специфично при нас е, че правим малко "Гражданска отговорност", основно за да отговорим на исканията на нашите клиенти за комплексно обслужване, а не на всяка цена. При нас тази застраховка заема малко над 15 % от премийния ни приход, а има застрахователни компании при които, тя достига до 40 - 50% от портфейла и се явява основен техен продукт.
- Има ли застраховки, към които има повишен интерес?
- Да, при "Имуществото", "Отговорности" и "Карго" застраховките има повишен интерес. Ние предлагаме над 40 вида застраховки. През 2006 г. получихме наградата "Финансов продукт на 2006 година" за застраховката ни "Защитен дом" на международно финансово изложението "Банки, инвестиции, пари" в Пловдив.
- Колко клона има "Армеец" в момента?
- Общо 91 клона и представителства в по-малките населени места. Развитието на клоновата ни мрежа е постоянен процес.
- Какви са очакванията Ви за 2007 г.?
- Очакваме през 2007 г. премийните приходи да достигнат 85-90 млн. лв., при пазарен дял в рамките на 6,5-7 %.
Архив
/
Румен Георгиев, Председател на Управителния съвет и Изпълнителен директор на ЗПАД "Армеец": Реалната цена на "Гражданската отговорност" е поне с 50% по-скъпа