Тракия папир - фирмен профил
26.02.2003 09:45:30
Тракия-папир АД е предприятие, специализирано в производството на хартии, вълнообразен и слепен картон, транспортни опаковки и окомплектовъчни елементи
Потребители на транспортни опаковки от велпапе са предприятия от почти всички браншове на икономиката
Предприятието има "затворен" технологичен цикъл на производство и произвежда около 50 хил. тона хартия и велпапе годишно
Произвежданите изделия притежават сертификат за качество ISO 9001
ПРЕДПРИЯТИЕТО Тракия-папир АД в Пазарджик е специализирано в производството на хартии, вълнообразен и слепен картон, транспортни опаковки и окомплектовъчни елементи. Произвежданите в дружеството хартии се влагат изцяло за производството на велпапе.
Основният акционер на Тракия-папир АД е фирма Гехард АД-Пловдив, която притежава 95.22% от всички акции. Този акционер търгува със суровини и материали за производството на хартия и е основен доставчик и търговски партньор на Тракия-папир АД. Мажоритарен собственик на Гехард АД е фирма Либеро АД, в която 99.16% от капитала се държи от Легнано eнтерпрайсиз лимитид - офшорна компания, регистрирана в Кипър.
БОРСОВА ТЪРГОВИЯ С акциите на Тракия-папир АД се сключват до десетина сделки на месец на БФБ-София, като цената им в последните месеци се движи в диапазона между 0.80 лв. /средата на октомври 2002 г./ и 4.30 лв. /в началото на декември 2002 г./. Последната засега борсова сделка е сключена на 6 февруари 2003 г. на цена 1.26 лв.
Средната цена на акциите на Тракия-папир е 3.45 лв. Очаква се основният акционер - пловдивската фирма Гехард АД, да отправи търгово предложение до останалите акционери на дружеството с цел отписването му от регистъра на публичните дружества и други емитенти на ценни книжа, воден от ДКЦК. Трябва да се има предвид, че е възможно след приключване на процедурата по търговото предложение, в случай че е налице някое от условията на чл. 119, ал. 3 от ЗППЦК, дружеството да престане да бъде публично, респективно акциите да не се търгуват на регулиран пазар на ценни книжа.
ПРИВАТИЗАЦИЯ
ПАЗАРНИ ДАННИ
31.01.2002г.
Пазарна капитализация (в лв.) 4 076 225
Брой акции 3 235 091
Free float 9.09%
Последна цена 1.26 лв.
Min/Max цена за последната година 0.1 - 10 лв.
..........................1999.....2000.....2001.....2002
Печалба на акция в лв...0.0003...0.0045.....0.17.....0.19
Капиталът на Тракия-папир АД е в размер на 3 235 099 лв., разпределен в 3 235 099 броя акции с номинална стойност 1 лв. всяка. При първата вълна на масовата приватизация са раздържавени 25% от капитала на дружеството. През май 1998 г. 55% от акциите са продадени от Агенцията за приватизация срещу 7.777 млн. USD на Гехард АД. В качеството си на мажоритарен собственик и с цел поддържане на конкурентоспособността на предприятието Гехард АД има разработена 5-годишна инвестиционна програма, в която основни акценти са реконструкцията и модернизацията на наличното морално остаряло основно оборудване. Дейността и взаимоотношенията са регламентирани в дългосрочен 10-годишен договор. От 1998 г. досега са направени инвестиции в размер на 7.6 млн. USD, което е доказателство, че инвестиционната програма според сключения приватизационен договор е преизпълнена с над 1 млн. USD. Дружеството е включено в списъка за продажба срещу компенсаторни инструменти в рамките на пул "Химко". На приватизационния сегмент ще бъдат предложени 24 654 броя акции, представляващи 0.762% от капитала на Тракия-папир АД. До няколко седмици от АП трябва да обявят резултата от конкурса за избор на инвестиционен посредник, като единствената оферта за продажба на акции от този пул беше подадена от ИП Брокерс груп АД.
SWOT АНАЛИЗ
СИЛНИ СТРАНИ:
Концентрирана собственост в резултат на наличието на един основен мажоритарен акционер
Затворен технологичен цикъл на производство
Широко приложение на произвежданите изделия в почти всички отрасли на икономиката
Значително подобрена структура на ДМА в резултат на разширяване на машинния парк и извършената реконструкция
Висок коефициент на обща ликвидност - 3.00
Реализирани икономии от мащаба, водещи до постигане на по-ниска себестойност на единица продукция
Стабилни собствени източници на финансиране
СЛАБИ СТРАНИ
Слаба известност и пазарен имидж на предприятието
Недостатъчна конкурентоспособност на произведените изделия и уязвимост спрямо конкурентни въздействия
Загубени стари чуждестранни пазари
Пълна зависимост на дружеството от енергийните монополи и неизползване на алтернативни източници на енергия
Нисък коефициент на рентабилност на приходите от продажби - 0.022
Изостаналост в научноизследователската дейност и разработката на нови видове опаковки
Слаба експортна ориентираност на производството
ВЪЗМОЖНОСТИ
Навлизане на нови пазари и сегменти извън досегашните - главно извън страната
Разширяване на асортимента на произвежданите в момента опаковки
Разширяване на продуктовата серия със свързани продукти и включване на допълващи продукти и услуги
Внедряване на нови технологии и иновационни решения в производството
Преодоляване на дефицита от отпадъчна хартия
ЗАПЛАХИ
Засилена конкуренция в резултат на активното навлизане от страна на новосъздадени малки и средни фирми производители на опаковки от велпапе
Увеличаващи се продажби на изделия от алтернативни материали - напр. полиетилен и други нови продукти на пазара
Цялостно свиване на пазара и производството
Промяна на потребителските нужди и предпочитания
Предимно локално ориентирани пазари
ПАЗАРНА ПОЗИЦИЯ
ПРОИЗВЕЖДАНИ ПРОДУКТИ
Основните крайни продукти на предприятието включват: хартии с маса 140-200 гр/м2 за гладките и с маса 127 гр./м2 за вълнообразните пластове на велпапе; транспортни опаковки /амбалаж/ от 3- и 5-пластно велпапе и микровелпапе; окомплектовъчни елементи - решетки, капаци, околожки. Предприятието извършва и допълнителни услуги: сглобяване на решетки, фолиране, палетизиране, чембероване, доставка с авто- и жп транспорт. Производството е независимо от основните суровини поради факта, че оползотворява отпадъчна хартия. Въпреки че няма собствени пунктове за вторични суровини, Тракия-папир изкупува хартия от много частни пунктове, които я събират и предават в завода.
От отпадъчната хартия се произвежда хартия за вълнообразен картон и амбалаж. Така се оптимизира използването на входящите суровини при производството на хартии и се усъвършенства структурата на влаганите хартии при производство на велпапе и опаковки от него.
ПАЗАРНА СРЕДА И ПЕРСПЕКТИВИ Произвежданата продукция е предназначена предимно за вътрешния пазар. Въпреки това се наблюдава повишено търсене и на външния пазар. Относителният дял на износа към 2002 г. е 4-5%. Изнася се предимно за Македония и Сърбия.
Потребители на транспортни опаковки от велпапе са предприятия от хранително-вкусовата промишленост, в т. ч. консервната промишленост - 36%, винарската промишленост и производството на безалкохолни напитки - 25%, тютюневата промишленост - 10%. Към края на 2002 г. дружеството запазва пазарния си дял при 3- и 5-пластното велпапе, който е около 70%, и при амбалажа - около 30%.
Предприятието провежда активна инвестиционна политика за технологично обновяване и модернизиране на мощностите и се стреми да разнообразява асортимента от вълнообразни картони и опаковки. През декември 2002 г. започна последният етап от реконструкцията на велпапния агрегат. Чрез осъществените инвестиции в размер на 5.150 млн. USD е подобрена структурата на ДМА и е увеличен делът на машинния парк. Извършеното обновление позволява машинно подреждане на произведената продукция, което от своя страна се очаква да увеличи капацитета на производство до 300 тона велпапе на ден.
КОНКУРЕНТНА СРЕДА
Основните конкуренти на вътрешния пазар са бившите държавни предприятия от системата на целулозно-хартиената промишленост, някои от които вече са изцяло частна собственост. В производството на хартии за гладките слоеве на велпапе основен конкурент в страната е Пиринхарт АД-Разлог. В производството на велпапе и амбалаж основни конкуренти на Тракия-папир АД са: Велпа-91 АД-Стражица, Витавел АД-Луковит и Унипак АД-Павликени. Около 0.170% от Велпа-91 АД са предложени също за продажба на приватизационен сегмент на БФБ срещу компенсаторни инструменти в друг пул, обявен от Агенцията за приватизация, а именно пул "Българска захар".
ФИНАНСОВО СЪСТОЯНИЕ
Според неодитирания финансов отчет на Тракия-папир АД към 31.12.2002 г. нетните приходи от продажби на дружеството са в размер на 37 646 хил. лв., което е с около 13.54% повече от приходите за продажби за 2001 г. в размер на 33 158 хил. лв. Прави впечатление, че приходите от продажби нарастват за всяка от предходните четири години. Това показва, че предприятието се управлява ефективно и е в благоприятна пазарна позиция спрямо конкурентите. В същото време производствените разходи нарастват с по-бавни темпове от приходите от продажби, което потвърждава извода, че с обновлението на материалните дълготрайни активи намаляват разходите за материали.
Разходите за персонала остават почти непроменени, което се дължи на запазването на числеността на персонала. Разходите за амортизация нарастват значително, което е резултат на направените значителни инвестиции в ДМА.
Като следствие от осъществената амбициозна инвестиционна програма и влагането на значителни ресурси предприятието завършва годината с минимална печалба от обичайната дейност в размер на 537 хил. лв. Прави впечатление, че има значителни други приходи от дейността - 628 хил. лв. /предимно приходи от финансирания/, както и почти минимални финансови и извънредни приходи и разходи. Поради липсата на дългосрочни задължения няма съществена разлика между EBIT и EAT. Тракия-папир АД завършва 2002 г. с нетна печалба в размер на 837 млн. лв.
В сравнение с края на 2001 г. най-голям ръст регистрират краткосрочните активи /27.25%/, което се дължи на нарастването на вземанията от свързани предприятия - предимно мажоритарния собственик Гехард АД.
По отношение на пасивите най-голямо нарастване имат краткосрочните задължения, които се повишават с 68.12%. Това се дължи предимно на нарастването на задълженията към доставчици и клиенти, както и на другите краткосрочни задължения, което резултира в леко влошаване на показателите обща и бърза ликвидност, но показателят все още остава над средните показатели за отрасъла.
По-скоро повод за притеснение трябва да буди ниската рентабилност на продажбите и на активите. Все пак следва да се има предвид, че печалбата в българските условия се определя по-скоро от данъчната политика и едва ли може да бъде обективен показател за състоянието на едно предприятие. Въпреки стагнацията в бранша като цяло и предвид финансовото състояние на останалите конкуренти предприятието работи добре и тенденциите за неговото развитие са оптимистични.
ЕКСКЛУЗИВНО ВИДЕО
Още по темата
Водещото днес
Истории
Новини
Борси и финанси
