Броят на станциите за зареждане на електрически превозни средства (EV) в съсдена Турция може да достигне до 10 000 още до края на 2023 година. Това твърдят представители на автомобилната индустрия, цитирани от Daily Sabah. Според експертите, една от основните причини за ръста на покупката на електромобилите, а съответно и на увеличаването на станциите за зареждане, е безпрецедентното търсене на първия турски електрически електромобил Togg.
Тенденцията към по-голямо приемане на задвижвани с батерии автомобили набира сериозен темп в Турция - тенденция, която беше допълнително подсилена от факта, че над 100 000 предварителни поръчки бяха за Togg бяха заявени само през първата седмица след старта на продажбите на 16 март.
Предварителните поръчки на турския електромобил са 177 467 към 29 март, обяви автомобилният производител.
Търсенето накара марката да увеличи броя на колите от своя EV модел, наречен T10X, който ще започне да се доставя от април с налични 20 000 бройки, спрямо първоначално планираните 12 000. Купувачите пък ще бъдат избрани чрез дигитален жребий, който е насрочен за 30 март.
"Поръчките дават ясен намек за нуждата от развитие на зарядната инфраструктура", заяви ръководителят на Асоциацията на електрическите и хибридни превозни средства в Турция (TEHAD) - Беркан Байрам.
"Ние имаме нужда от много повече станции за зареждане, като се има предвид, че търсенето, получено от Togg в предварителните продажби, достигна 100 000 за една седмица. Предвиждам, че общата ни мрежа за зареждане ще достигне 10 000 до края на годината", добавя Байрам.
Освен инфраструктурата, която вече е създадена от различни оператори от частния сектор или е планирана за предстоящи период, Togg създава и собствена мрежа от станции за зареждане в цяла Турция под марката Trugo.
Над 1000 станции, които ще разполагат с капацитет за зареждане между 180 киловата (kW) и 300 kW, трябва да бъдат пуснати на над 600 места в 81 провинции. Постоянно нарастващият интерес и инвестициите помогнаха на Турция днес да може да се похвали с мрежа от цели 6500 станции за зареждане.
"Не можем да кажем обаче, че този брой е достатъчен", подчертава Байрам.
Към днешна дата 122 компании са получили лицензи за оператори на станции за зареждане на електромобили. За сравнение, през 2020 година те бяха едва 5. Масовото производство на новата турска електрическа кола започна в края на октомври миналата година, а от Togg наскоро обявиха, че техният напълно електрически T10X първоначално ще се продава с един двигател и две опции за батерии.
Моделът ще има обхват от 314 или 523 километра (195 или 325 мили), в зависимост от размера на батерията. Първата версия на T10X е в състояние да ускори от нула до 100 км/ч (62,14 мили/ч) за 7,6 секунди, докато втората, чиято доставка ще започне на 29 октомври, може да направи 0-100 км/ч за 4,8 секунди. Втората версия също има задвижване на четирите колела, разполагаща с мощност 320 kW (435 конски сили).
Турският еелектрически автомобил се произвежда от консорциум от пет местни компании, наречени Automobile Initiative Group of Türkiye или Togg, в сътрудничество със Съюза на камарите и стоковите борси на Турция (TOBB). Консорциумът сключи сделка с Farasis - една от най-известните компании в света за изграждане на фабрика за литиево-йонни батерии близо до производствената площадка на Togg в северозападната провинция Бурса.
Батериите на Togg T10X могат да се зареждат от 20% до 80% за по-малко от 28 минути на станции за бързо зареждане.
Наскоро от компанията обявиха, че искат да произведе до 20 000 коли тази година. Въпреки че е на ниско ниво в сравнение с глобалните стандарти, постигайки това ниво на продукция Togg ще удвои повече от два пъти парка от електрически автомобили на Турция в рамките на една година. Марката има за цел да произведе 1 милион автомобила в петте си сегмента до 2030 година.