Ford спря за един месец производството в един от заводите си в Германия — пореден знак, че недостигът на компютърни чипове поставя автомобилните производители пред растящ натиск и заплашва възстановяването им след пандемията, пише CNN.слабото

Американската компания съобщи, че спира дейностите в завода в Зарлуи, Германия от понеделник до 19 февруари заради недостига на чипове и търсене. В завода се произвежда най-популярни в Европа модел на марката, Focus, и дава работа на около 5 хил. души.

Недостиг на чипове заплашва производството на лаптопи, телефони и автомобили

Недостиг на чипове заплашва производството на лаптопи, телефони и автомобили

Търсенето се възстанови по-бързо от очакваното

"Следим внимателно ситуацията и променяме графика за производство, за да намалим ефекта върху нашите служители, доставчици, клиенти и дилъри в Европа", казва говорител на Ford. "Към момента не очакваме да предприемем подобни мерки в други заводи в Европа". Миналата седмица Ford бе принудена да затвори завод и в Луисвил, Кентъки заради недостига на полупроводници.

Проблемът се крие в неочаквано бързото възстановяване на автомобилната индустрия. През миналата година, когато пандемията нанесе тежък удар по търсенето на нови автомобили, производителите на полупроводници пренасочиха капацитета и се концентрираха върху чипове за телефони, гейминг системи и други джаджи, за които търсенето остана високо.

Volkswagen, Fiat Chrysler, Toyota, Nissan и Honda са сред производителите, които страдат от недостига на полупроводници, които намират все повече приложения в автомобилите. В един автомобил има средно между 50 и 150 чипа.

Проблемът идва в ключов момент за производителите, които преминаха през драматичен колапс на продажбите в първите месеци на пандемията. И остават под натиск от регулаторите да инвестират в електромобили. Bernstein изчислява, че продажбите на автомобили ще нараснат с 9% през 2021 г., след очакван спад от 15% през миналата година — но недостигът на чипове поставя възстановяването под риск.

Volkswagen съобщи миналия месец, че ще трябва да наложи промени в производството в заводите в Китай, Северна Америка и Европа през цялото първо тримесечие на 2021 г. Тези промени ще засегнат Golf, най-продаваният модел на марката, както и модели на Audi, Skoda и Seat.

Анализатори на UBS прогнозират, че най-големият производител в света може да не успее да произведе 100 хил. автомобила през първите три месеца на годината, или 4% от общото си производство, заради недостига.

В понеделник Audi пък заяви, че 10 хил. служители в Германия и Мексико трябва да излязат в принудителен платен отпуск заради недостига, който вече засегна производството на моделите A4 и A5.

Fiat Chrysler ще забави възстановяването на производството в Мексико. Японските производители също страдат. Toyota трябваше да спре работа в Китай и да намали производството в Тексас.

Производството в Европа, Северна Америка, Япония и Индия ще бъде засегнато през това тримесечие, според IHS. Но най-големият проблем може да е в Китай. Анализатори прогнозират, че производството в страната може да бъде с 250 хил. броя по-ниско през първите три месеца на годината.

България завърши 2020 г. с рекорден спад на продажбите на нови автомобили

България завърши 2020 г. с рекорден спад на продажбите на нови автомобили

Данните за декември за целия ЕС дават надежди за възстановяване на индустрията