Индийският франчайз партньор на международната верига за доставка на пица Domino"s по свой начин се бори с високата инфлация в страната - с най-евтината пица на бранда в целия свят, пише "Ройтерс".
Притиснати от инфлацията и растящите цени, все повече хора в най-населената страна в света ограничават посещенията в западните вериги за хранене. Затова и браншът се опитва максимално да "изтъни" (буквално и преносно) своите оферти, за да не остане без клиенти.
Контекст: Индия със своите 1,4 млрд. души е ключов пазар за фаст фууд веригите. Euromonitor го оценява на около 5 млрд. долара, от които 2,1 млрд. са за пици, бургери и пилешко. Dominos тук е ключов играч с 12,5% дял - има 1816 обекта и Индия е пазар №1 извън Америка за веригата.
В периода 2022-2023 г., обаче ключови продукти като сиренето поскъпнаха с 40%, а доматите - с над 400%. Подобни процеси започнаха и при други потребителски стоки и така клиентите започнаха да "затягат колана". Това на свой ред сви приходите на ресторантите, а някои се оказаха и на сериозна загуба. При Domino"s през първото тримесечие заработеното е със 70% по-малко в сравнение с година по-рано.
Детайли: Срещу 49 рупии или около 1,05 български лева получавате малка пица със сирене, босилек и магданоз. Не е кой знае какво, но, например в Шанхай най-евтиният вариант е за еквивалента на 6 лева, а в Сан Франциско - около 18, показва справка на "Ройтерс".
Собственикът на франчайза на Domino"s в Индия прави и редица други икономии с цял да се стабилизира финансово. Същото правят и останалите.
- Конкурентите от Pizza Hut промотират пица, чиято цена отговаря на под 2 лева;
- McDonald"s от юни предлага менюта на половин цена.
Големите в бранша инвестират и в сериозни маркетингови кампании, за да върнат хората в ресторантите си.
От друга страна: В Индия се забелязва характерен за общества с големи икономически контрасти феномен. Хората с ниски и средни доходи, за които яденето в западна верига за хранене е признак на престиж, се ограничават, докато богатите купуват повече скъпи автомобили и електроника от всякога. В случая на Domino"s, покупките на премиум пици в богатите квартали гонят рекорди.