През тази година българските фирми смятат Турция за водеща сред страните, предпочитани за правене на бизнес и партньорства. Това показват данните от експресно проучване за интереса на българските компании към бизнес и партньорства в чужбина, проведено от Българската търговско-промишлена палата проведе (БТПП). Според него, Турция събира предпочитанията на 38% от анкетираните.

Дългогодишният лидер в тази "класация" - Германия, остава на второ място, отстъпвайки първенството на южната ни съседка само с 1%, т.е. страната е предпочитана от 37% от респондентите. Следващите държави по предпочитания на нашите фирми за правене на бизнес са: Китай (23%), Великобритания (22%), Италия и САЩ (с по 20%).

Доброто представяне на Турция в проучването и интересът от страна на българските предприемачи са логични, предвид ръста на търговския стокообмен между двете страни, коментират от БТПП. Така например, износът ни с Турция бележи ръст от 34%, а вносът - ръст от над 62% до октомври 2022 г. спрямо същия период на 2021 година.

Най-голям интерес за българските предприемачи в международен план представлява партньорството в сферата на производството и търговията с машини и оборудване, в сферата на услугите, храни и напитки, строителство, транспорт и логистика.

По-голямата част от участниците в анкетата предпочитат да намират бизнес партньори чрез директен личен контакт. Онлайн и видео срещите са предпочитан избор само за 28% от респондентите.

Сред темите, представляващи интерес за българския бизнес, са: споразуменията за свободна търговия на ЕС, Евразийският икономически съюз, инициативата за сътрудничество ЦИЕ и Китай (16+1) и търговията с трети страни, пазарите на които действат санкции и ограничения на ЕС (Иран, Русия, Беларус и др.), както и темата за възстановяване на пазарите в Украйна.

Над две трети от анкетираните от БТПП фирми споделят, че влошаването на геополитическата обстановка по източната европейска граница е оказало (отрицателно) влияние върху дейността им.