Китайският бизнес на Starbucks в момента е подложен на интензивно наблюдение. Компанията обмисля и оценява стратегически варианти за справяне с влошаващото се представяне на някога най-обещаващия й международен пазар.

Въпреки че Starbucks не обмисля пълна продажба на китайските си операции, както бе оповестено от местното издание Caixin, компанията потвърди, че все пак проучва възможността за продажба на миноритарен дял. Целта е да се привлече местен или регионален партньор, който може да съдейства на световния бранд да възвърне инерцията си на фона на нарастваща конкуренция и оперативна неефективност.

Вторият по големина пазар

Китай е вторият по големина пазар на Starbucks по брой обекти, около 7758 към март 2025 г. Въпреки агресивното разрастване обаче, приходите в Китай са паднали до приблизително 3 милиарда долара през 2024 г., което представлява осезаем спад спрямо пика от 3,7 милиарда долара през 2021 г. Още по-притеснителен факт е, че пазарният дял на Starbucks е спаднал от 42% през 2017 г. до едва 14% през 2024 г.

Снимка 721483

Източник: iStock

Това се дължи до голяма степен на ожесточената конкуренция от местни марки като Luckin Coffee и Cotti. Конкурентите печелят позиции благодарение на по-евтините и съобразени с локалните вкусове напитки, както на възможностите за дигитална поръчка и доставка.

През май 2025 г. Starbucks даде начало на официален процес по проучване на възможности, като се свърза с потенциални инвеститори, а Goldman Sachs консултира компанията. Главният изпълнителен директор Лаксман Нарасимхан ясно заяви, че Starbucks възнамерява да запази значителен дял в китайския бизнес и е фокусирана върху формирането на стратегическо партньорство, а не върху пълното излизане от пазара.

Много желаещи

Над 20 инвестиционни фирми и стратегически играчи са изразили интерес, в това число и компании за частни капиталови инвестиции като KKR, PAG, Fountainvest, Carlyle и Boyu. В публичното пространство се появиха спекулации и за интерес от китайски компании като Meituan или China Resources.

Снимка 721484

Източник: iStock

Starbucks планира скоро да състави кратък списък с кандидати, но от компанията подчертават, че процесът е в ранен етап и че няма спешна нужда от финализиране на сделката.

Тази своеобразна "ревизия" на стратегията идва във време, когато Starbucks е изправен пред безпрецедентен ценови натиск в Китай. През юни 2025 г. компанията направи рядък ход, като намали цените на много популярни напитки, в това число айс кафе и чай, с около 5 юана (приблизително 70 цента).

Въпреки удвояването на броя на магазините си през последните няколко години, Китай допринася само с около 9% от глобалните приходи на Starbucks и 7% от оперативната й печалба.

Затова и компанията осъзнава добре необходимостта от местен опит и ефективност, особено на пазар, където скоростта, дигиталната интеграция и чувствителността към цените са от решаващо значение.

Голям спад в продажбите: Starbucks започва уволнения на служители

Голям спад в продажбите: Starbucks започва уволнения на служители

Засега ще бъдат съкратени работещи в офисите на компанията