Обявите за работа в Съединените американски щати са рекордно много, което оставя впечатлението, че работодателите наемат с невиждан досега темп. Но множество бизнеси, които освободиха част от служителите си по време на пандемията, вече прогнозират, че няма да се нуждаят от толкова много персонал в бъдеще, пише The Wall Street Journal.

Както и предходните икономически шокове, предизвиканата от пандемията рецесия бе катализатор работодателите да инвестират в автоматизация и да въведат други промени, благодарение на които ще се нуждаят от по-малко служители. И в редица индустрии — от хотелите през авиолиниите до ресторантите — компаниите вече откриха начин да пестят от разходи за служители в дългосрочен план.

Икономическите данни показват, че компаниите са се научили да вършат повече с по-малко хора през последните 16 месеца. Брутният вътрешен продукт на най-голямата икономика почти се възстанови до нивата си от преди пандемията през първото тримесечие на 2021 г. — той е с едва 0,5% по-нисък спрямо края на 2019 г. — макар че служителите са изработили с 4,3% по-малко часа.

Промените ще принудят редица работещите да се адаптират. Макар че пазарът на труда е силен, както за високоплатените професионалисти, така и за тези с по-ниско ниво на квалификация, не всеки успява да намери подходящо работно място, което създава парадокс на сравнително висока безработица и множество свободни работни места. Икономисти прогнозират, че процесът по преквалификация за някои от освободените по време на пандемията служители може да е продължителен.

Raytheon, най-големият доставчик на авиооборудване по приходи в САЩ, освободи 21 хил. души на постоянни и граждански договори през 2020 г. заради спада в пътуванията. През януари компанията заяви, че усилията ѝ за модернизиране на заводите и бизнес операциите ще увеличат маржа и ще намалят нуждата тези служители да бъдат върнати. Raytheon прогнозира, че повечето, ако не и всички, от тези 4 500 освободени през 2020 г. служители на договор, няма да се завърнат на работа.

Пандемията ускори плановете на компанията за автоматизация на заводите и въвеждането на повече дигитални технологии. Сред тях е свързването на 20 000 отделни части от използваното оборудване в мрежи, в които данните ще бъдат събирани автоматично и изпращани на инженерите, качествения контрол и други. Част от тези дейности по-рано бяха извършвани от хора.

В нископлатените сектори като туризма, желанието за намаляване на разходите за служители се дължи на комбинация от недостиг на работна ръка и очаквания за продължаващ ръст на заплатите.

През май 2020 г. Host Hotels & Resorts, собственик на голяма част от хотелите Hyatt и Marriott, определи пандемията като "възможност за предефиниране на модела, по който хотелите оперират". Главният изпълнителен директор Джим Рисолео посочи например, че оттук нататък почистването на стаите ще става по изрично желание на клиента — докато досега бе обратното. Hilton Worldwide Holdings представи наскоро подобна идея.

Unite Here, синдикална организация на хотелиерските служители, изчислява, че прекратяването на практиката стаите да бъдат чистени всеки ден ще доведе до елиминирането на 180 хил. работни места.

Ресторантите също бързо възприемат новите технологии заради недостига на работна ръка и увеличението на заплатите. В обектите на Dave & Buster's Entertainment потребителите вече поръчват с таблети, което намалява нуждата от сервитьори. В Applebee's те могат и да плащат през тях.