Brexit ще повиши цените на хранителните продукти във Великобритания и ще накара купувачите да се насочат към дискаунтови вериги като германските Lidl и Aldi.
Смесица от фактори, включващи по-слаба валута, митнически тарифи и по-високи разходи за персонал на доставчиците, ще окажат натиск върху водещите британски супермаркети, независимо каква сделка за развода изберат Лондон и Брюксел
За хранителните вериги ще бъде почти невъзможно да задържат покачващите се цени, тъй като ще изпитат повишаващи се ежедневни разходи за управление на бизнеса им, според проучване на Credit Suisse, базирано на документи от правителството и сектора.
Предвижда се разходите на търговците да се повишат с 2.3% при мек Brexit и 5.6% при твърд Brexit, твърдят банковите експерти, цитирани от лондонския Evening Standard.
Супермаркетите вероятно ще трябва да прехвърлят допълнителните разходи на купувачите. "Забавянето поради граничния контрол ще намали живота на продуктите, което ще доведе до изхвърляне на храна или в най-лошия случай ще ги направи неподходящи за продажба в магазина", пише в доклада, който се разпространява сред хранителната индустрия.
Според изследването купувачите ще обърнат гръб на вериги като Marks & Spencer и Waitrose в полза на дискаунтърите. "Виждаме голяма вероятност потребителите да купуват по-евтини стоки ... и да се насочват по-масово към Aldi и Lidl", посочват анализаторите Стюарт МакГуайър и Федерико Лисони.
Според Credit Suisse потребителите "няма да останат без храна", отхвърляйки като неоснователни твърденията, че Brexit ще предизвика недостиг на храна на Острова. Но експертите предупреждават: "Разнообразието и постоянството на доставките ще бъдат подложени на изпитание".
Например 5 държави от ЕС формират около 80% от доставките на пресни зеленчуци в Обединеното кралство.
Камионите, пристигащи от континента, обикновено се нуждаят само от няколко минути, за да излязат на магистралата. Но тези, които влизат в Дувър от страни извън ЕС, трябва да чакат средно около 45 минути, за да преминат митническата проверка. Това създава опасения за огромни задръствания след Brexit.
Друг доклад на Credit Suisse твърди, че Tesco е най-скъпият супермаркет от "Голямата четворка" на Острова, която скоро ще стане тройка, ако регулаторът по конкуренцията одобри мега сливането между Sainsbury's и Asda.
Sainsbury's повиши цените с едва 1.5% от януари 2017 г., отчитайки инфлацията, докато Tesco вдигна своите с 3.9% за същия период. За първи път от март миналата година, Asda е с 10% по-евтина от Tesco.
"Съсредоточени сме върху предлагането на клиентите на директно съотношение цена/качество на рафта. Правим и ще продължи да правим значителни инвестиции за клиентите ни и се ангажираме да предлагаме на клиентите голям избор, качество и стойност", заяви говорител на Tesco.