За SpaceX и нейните Starlink интернет потребители дойде време сериозно да си поговорят на тема цени. Причините са свързани както с ограниченията на техниката, така и с бизнес плановете на компанията на Илон Мъск.
Starlink възобнови масовия интерес към сателитната свързаност, като за целта над нас бързо беше изградена гигантска констелация от спътници, която според боса на SpaceX може да даде алтернатива на традиционните оптични трасета. Записалите се обаче трябва да се приготвят да дават повече пари.
Най-големите ценови увеличения засягат услугата SpaceX Mobile Global. CNET съобщи още в края на май, че Starlink ще увеличи цените със 100% за своя пакет Mobile Global. Тази услуга, популярна сред собствениците на лодки, дигиталните номади и пътешествениците, предоставяше неограничен достъп до сателитите на Starlink от всяка точка на Земята за 200 долара месечно.
Действително, от 26 август цените за Mobile Global ще се удвоят до 400 долара месечно.
Причината за промяната може да е свързана с ограничения в капацитета на мрежата. Starlink изглежда се опитва да ограничи трафика, като повишава цените и насочва мобилните потребители към по-ограничения план, наречен Mobile Priority.
Повечето клиенти на Starlink обаче са хора от малки населени места, които искат да заменят бавните наземни връзки с по-бърз сателитен интернет на разумна цена. Миналата година Starlink преструктурира основната си цена, за да даде временно намаление на абонатите в райони с ограничено използване и "излишен капацитет". Вместо да плащат 110 долара месечно, те плащаха само 90 долара. Обратно, клиентите в райони с високо използване и "ограничен капацитет" плащаха по-висока месечна такса - 120 долара.
С течение на времето, районите с ограничено използване се запълват с нови потребители, намалявайки излишния капацитет. В резултат на това цените за тези потребители скачат от 90 на 120 долара месечно, което е внезапно увеличение с 33%.
Това може да е лоша новина за клиентите на Starlink, но може да е чудесна новина за потенциалните инвеститори в IPO на Starlink, коментира The Mothley Fool. Изпълнителният директор Илон Мъск вече заяви, че планира да направи IPO на Starlink, когато растежът на приходите стане "разумно предсказуем".
Според специализирания новинарски сайт Payload, дъщерното дружество на SpaceX вече расте по-бързо от самата ракетна компания, като продажбите вероятно ще се увеличат с 62% тази година, помагайки за генерирането на 600 милиона долара свободен паричен поток.
Сега SpaceX демонстрира, че има ценова мощ да повишава тарифите с до 33% или дори 100% по своя воля. Това звучи като доста предсказуем растеж на приходите и може да означава, че SpaceX се готви да направи IPO на Starlink, отбелязва изданието.