Милена Драгийска е от хората, чията кариера тръгва от чужбина, за да продължи в България. Тя започва работа като регионален мениджър по продажбите в Lidl Германия през 2002 година, а през 2010-а се връща у нас и оглавява българския клон на компанията. Money.bg й зададе въпроси свързани с кампанията "Твоите 25 причини да избереш България", в която управляваното от нея дружество участва.

Какво e Вашето образование - как го избрахте, къде завършихте и как Ви помогна за кариерата?

Аз идвам от семейство на лекари, но въпреки това не продължих семейната традиция и завърших "Право" - първо в Софийския университет, а след това взех и магистърска степен от университета в Тюбинген (Германия). Надградих и с MBA диплома по международен маркетинг в Business School, Ройтлинген. Правото дава много дълбоки познания - не само за бизнеса, но като цяло за организацията и функционирането на процесите в едно общество. Дава ти много богата основа, която след това ти помага във всяка една сфера.

Как стигнахте до най-високата позиция в компанията и кое лично качество смятате, че най-много Ви помогна затова?

Пътят до успеха винаги е предшестван от много труд и постоянство. Не случайно казват, че успехът е 1% талант и 99% труд. Затова, според мен, най-важните качества са именно желанието да се развиваш и постоянството в това желание. Вътрешната мотивация и стремежът да вървиш напред са най-мощните двигатели. Трудът и постоянството обаче трябва да попаднат в правилните условия, за да покаже човек най-добрите си проявления - което при мен се сбъдна с попадането ми в Lidl.

Защо избрахте да работите в България?

Много е важно човек да намери мястото, където се чувства реализиран и пълноценен както в личен, така и в професионален план. За мен това място е България - мястото, където съм близо до семейството си и хората, които обичам, но едновременно с това, където се чувствам полезна и реализирана.

Според Вас кои са най-важните качества, за да успее човек в България?

Най-важните качества за успех са еднакви навсякъде по света - без значение дали си в България, в САЩ или някъде другаде - навсякъде се изисква труд, постоянство, любознателност и отвореност към света, желание да учиш и да се развиваш, защото в момента, в който спреш - ти вече изоставаш. Много е важно и да не се отказваш - никъде не е лесно, но точно в това се състои силата - да не спираш пред трудностите, а да продължаваш въпреки тях.

Кое е най-важното качество, което търсите у младите/новите служители?

Много е важно да споделяме общи ценности - да мислят с отговорност за бъдещето, да уважават хората около себе си, да имат желанието да учат и да се развиват, да имат смелостта да бъдат двигател на положителни промени. В Лидл България обичаме хора, които случват нещата с желание и ентусиазъм, но и с честност и отговорност.

Какво трябва да се промени в образованието?

За нас, представителите на бизнеса, е важно образованието да е практически насочено, по-близо до реални бизнес ситуации. През изминалата година Лидл България подкрепи международния панаир на учебно-тренировъчните фирми - давам го като изключително положителен пример за това как още на ниво гимназия и средно образование можем да започнем да подготвяме младите хора за предизвикателствата на истинския бизнес.

Какъв тип служител предпочитате - завършил в България или завършил в чужбина?

За нас има само един тип служители - стойностни и отговорни хора. Дали са завършили в България или в чужбина няма генерално отношение.

По-скоро оптимист или по-скоро песимист сте за бъдещето на България?

Ще ви отговоря с една скорошна новина. Преди няколко седмици наши ученици от Софийската математическа гимназия се върнаха с 6 медала от Жаутиковската олимпиада по математика, физика и информатика - това е едно от най-престижните световни състезания, в което участваха 72 отбора от 15 държави - и сред всички тях нашите деца са били едни от най-добрите. Именно заради такива като тях всички ние трябва да вярваме в бъдещето на България. Трябва да сме оптимисти, но и трябва ежедневно с действията си да подхранваме този оптимизъм, променяйки средата.

Какво прави Вашата компания за развитието на образованието в България?

За нас е изключително важно да насърчаваме развитието на младите хора в страната и тяхната успешна професионална реализация. Затова инвестираме в редица конкретни действия в тази посока. Предлагаме специални програми за ученици и студенти като например нашата практикантска програма, която дава шанс на ученици в XI и XII клас в цялата страна да направят първи крачки в професионалното си развитие, и то срещу конкурентно заплащане. За студентите е нашата 18-месечна платена trainee програма, която дава възможност на младите хора да натрупат практически опит в голяма международна компания и да стартират своята успешна кариера при нас. Подкрепяме и дуалното обучение в България, като предоставяме места за практическо обучение на учениците, записали се в тази форма на обучение.

Образованието присъства и в нашата социално отговорна политика - то беше една от сферите, които подкрепихме в нашата най-голяма социално отговорна инициатива "Ти и Lidl за по-добър живот". Присъства и в инициативата ни за деца "Lidl за твоето дете", която също е един от примерите, в които по косвен начин допринасяме за образованието.

Според Вас как може да бъде решен проблемът с намирането на кадри в България?

Смятам, че на тази тема се гледа едностранно. Говорим единствено колко е трудно да се намерят добри кадри. Нормално е - да намериш качествени хора винаги е било трудно. Монетата обаче има и друга страна, а именно - предлагат ли се конкурентни предложения от страна на самите работодатели? Ние,като отговорен работодател вярваме, че за да получиш, трябва да дадеш - затова и предлагаме най-добрите условия на работа, най-високото заплащане в бранша, даваме възможност на нашите служители да се развиват и с действията си им доказваме, че когато кажем нещо, държим на думата си и го изпълняваме. Добрите работодатели привличат добрите кадри - точно както действа законът на привличането.

Този процес, разбира се, е постоянен и ние като работодатели не бива да губим пулса на хората. Държавата също има своята роля за връщане на живеещите и работещите в чужбина българи, както и за това да не допуска изтичане на живеещите в страната сънародници навън. И така, докато не се постигне устойчиво подобрение по тази тема.

Кое е умението/качеството, което най-често липсва на младите/новите служители?

Бих разграничила млади и нови служители. Не мисля, че нещо липсва на новите служители. Напротив, те са изключително ценни, защото внасят нова енергия и един различен страничен поглед, който липсва у един дългогодишен служител. Що се отнася до младите служители - при тях може би най-често липсва търпението. Младите хора днес искат нещата да се случват сега и веднага - от една страна, това може да е позитив, но понякога може и да е излишна прибързаност. Човек трябва да има търпението да извърви пътя си и да научи своите уроци.

Колко важна трябва да бъде заплатата за начинаещия служител?

Достатъчно важна, за да му дава сигурност и спокойствие, но не и прекалено важна, за да не го отклонява от най-важната му цел - да учи, да се развива и стъпка по стъпка да гради своя успех.

 

Снимка 338603

"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, организира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство. Близо 1300 студенти, обучаващи се в страната или чужбина, изпратиха есета на тема "Моите 25 причини да избереш България" и кандидатстваха в конкурса. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури и ще бъдат обявени официално на 1-ви март.