Акциите на Tesla преживяват тежки времена. Последно те поевтиняха с над 5% в края на миналата седмица, след като Reuters съобщи, че компанията за електрически превозни средства няма да произвежда изцяло електрическото превозно средство с по-ниска цена, което Уолстрийт нарича Model 2.
Впоследствие, книжата на компанията заличиха почти изцяло загубата, след като изпълнителният директор Илон Мъск отрече доклада в туит в X, неговата социална медийна платформа. Вместо да създава Model 2, Tesla ще се съсредоточи върху производството на самоуправляващи се роботаксита, се казва в доклада на Reutres. Решението, според изданието е било взето на заседание през февруари.
Същата тази стратегия беше описана в биографията на Уолтър Айзъксън за главния изпълнителен директор Илон Мъск, който предпочита роботиксито пред Model 2, докато той и неговите подчинени обмисляха планове за компанията. В крайна сметка Мъск отстъпи около 2022 г., според книгата, като ръководителите го убедиха, че Tesla може да направи и двете.
Решението да не се произвежда Model 2 би било монументално такова с последици, усетени в цялата индустрия. Дългосрочните прогнози на Уолстрийт за доставките на Tesla зависят от разширяването на продуктовата гама на компанията, за да обслужва по-голяма част от автомобилния пазар. Tesla също така посочи в отчета си за приходите за първото тримесечие, че автомобил с по-ниска цена ще стимулира растежа през следващите години.
"Това би бил момент на мрачен облак за Tesla... би било кошмар, ако това бъде реализирано", каза анализаторът на Wedbush Дан Айвс, добавяйки, че ще бъде изненадан, ако Tesla се откаже от колата.
Източник: iStock
Анализаторът на New Street Research Пиер Ферагу също би бил изненадан. "Tesla винаги е замисляла платформата от следващо поколение като подходяща както за роботакси, така и за начален модел", каза Ферагу. "Това беше резултат от дебат между Илон и неговия главен дизайнер, като Илон подкрепяше изцяло подхода на роботакси, а екипът защитаваше балансиран план за Robotaxi и достъпна кола. Това не се е променило и предполагам, че февруарската среща е била относно плана за роботаксито като огромно предимство за Tesla пред китайците и основната стратегическа цел на Илон".
Tesla е изправена пред силна конкуренция в Китай с десетки автомобилни производители, предлагащи десетки изцяло електрически модели, много от които започват под $20 000.
Роботакси за масовия пазар би бил нов, уникален продукт. Това, разбира се, ще зависи от това Tesla да достави технологията, необходима за наистина самоуправляваща се кола. Макар и впечатляваща, технологията на Tesla за подпомагане на водача днес изисква човешки надзор през 100% от времето.
Мъск обвини пазара, като го нарече трудно тримесечие за производителите на EV като цяло, визирайки числата на основния китайски конкурент - BYD. Китайският производител на електромобили BYD достави около 624 000 изцяло електрически и plug-in хибридни превозни средства през първото тримесечие, което е спад от около 34% в сравнение с четвъртото тримесечие на 2023 г. Но продажбите са нараснали с около 14% спрямо година по-рано. Продажбите на Tesla са спаднали с почти 9% на годишна база.
Продажбите "се сринаха, докато свръпроизводството на Tesla достигна до нов рекорд", пише Вики Браян от Bond Angle в доклад в сряда. Tesla е произвела 433 000 автомобила през първото тримесечие, така че запасите са се увеличили с повече от 46 000.
Това беше най-голямата разлика между производството и доставките някога. "Това не отговаря на обяснението на Tesla, че продажбите са засегнати от продължаващи производствени проблеми", пише Брайън.
Анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас намали целевата си цена на акциите до $310 от $320. Той запази рейтинга си за купуване, дори когато бе отчетен спад в броя на доставките за 2024 г. до 1,75 милиона единици от 2 милиона. Новата оценка е с около 3% по-ниска от 1,8 милиона бройки, доставени от Tesla през 2023 г.
Като цяло Wall Street сега очаква печалба на акция за 2024 г. от около $2,78, според FactSet, което е с около цент по-малко от края на март. Средната целева цена на анализатора започна седмицата на около 200 долара за акция. Сега е $198.
Докъде могат да поевтинеят акциите на Tesla?
През януари Tesla призна, че нещо не е съвсем наред, че е заседнала "между две големи вълни на растеж". Първата вълна започна с разширяването на Model 3 и Y платформата. Вторият, надява се, ще бъде управляван от по-евтината Tesla, която инвеститорите обикновено наричат Model 2.
Признаването на проблем обаче не е същото като отстраняването му. И Tesla да расте отново - с темпове на растеж, които инвеститорите смятат за приемливи - няма да е лесно.
Проблемът започва с изпълнителния директор Илон Мъск. Той "изостря" проблемите с усилията си да изгради компания за изкуствен интелект извън Tesla, с проблема с компенсациите, който възникна от съдебното решение в Делауеър, и евентуално преместване за учредяване в Тексас, пише Дан Айвс от Wedbush. Вместо да отвлича вниманието, Айвс би искал да види Мъск по-фокусиран върху бизнеса на Tesla, което би помогнало за повишаване на доверието на инвеститорите.
Първото нещо, което Мъск може да направи, е да ускори развитието на програмата Model 2. Колата не трябва да се появи по улиците най-рано до края на 2025 г. Когато пристигне, той ще навлезе на глобалния пазар с много изцяло батерийни електрически превозни средства на цена под $30 000, произведени от китайските BYD, Xiaomi и други. "Трябва бързо да извадите колата за $25 000", казва Гари Блек, съосновател на Future Fund Active ETF и инвеститор на Tesla.
Това не може да стане за една нощ. За да запълни празнината, Блек би искал Tesla да започне организирана рекламна кампания, за да помогне за увеличаване на продажбите. Продажбата на електромобили на купувачи на автомобили стана много по-трудна, а ранните потребители на електромобили отдавна са изчезнали. Такива са и дните, когато Tesla можеше да продава всичко, което можеше да направи, без реклами.
Мъск "има нужда от подобна на Apple стратегия за убеждаване на водачите на [двигатели с вътрешно горене] защо трябва да преминат към EV", казва Блек.
Рекламата струва пари, но също и намаляването на цените. Скорошните намаления на цените на Tesla са стрували на компанията около 20 милиарда долара годишно от продажби, според оценките на Barron. По-ниските цени увеличават обема на продажбите и обратно, но намаленията на цените, възлизащи на повече от $10 000 на автомобил, умножени по 1,8 милиона продадени бройки през последната година, означават огромни суми.
Докато Tesla преминава в режим на ремонт, инвеститорите все още трябва да се тревожат за акциите, които се търгуват за почти 60 пъти очакваните печалби за 2024 г. Ако нещата не се променят скоро, акциите, които вече са намалели с 33% тази година, може да паднат още повече.
Ако преодолеят подкрепата от $164, казва Кейти Стоктън, основател на Fairlead Strategies, книжата на компанията могат да поевтинетя до 148 долара, а след това и до 100 долара за акция.
"Мисля, че условията на свръхпродаденост ще предотвратят спад от такъв мащаб, но все още нямаме индикации за обратна тенденция", добавя Стоктън.
Свръхпродаденост е термин за търговия, когато дадена акция падне много, бързо и това може да означава, че всички лоши новини са отразени в цената на акцията. Що се отнася до "контратенденцията", това просто означава, че напоследък не е имало добри новини, които да повишат акциите на Tesla.
Нивото от $100 е и на радара на Джон Роке, старши управляващ директор и ръководител на техническата стратегия в 22V Research. Той прогнозира спада в края на 2022 г., който завърши малко над $100. Той отново търси това ниво.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на Tesla.