50-дневната пълзяща средна на Tesla е на път да се понижи под 200-дневната такава, което в техническия анализ се приема като изключително мечи сигнал и се нарича "смъртоносно пресичане". Междувременно продажбите на автомобили спадат, докато оценката остава висока.

Участието на главния изпълнителен директор Илон Мъск във Вашингтон и ръководната му роля в така наречения Отдел за правителствена ефективност или DOGE напоследък водят до проблеми за акциите на Teslа.

Акциите се повишиха през последното тримесечие на 2024 г., като се повишиха със 120% между края на октомври и средата на декември, отчасти заради силните перспективи за продажби и отчасти поради близостта на Мъск с президента Доналд Тръмп. Инвеститорите се надяваха връзките му с администрацията да са положителни за Tesla.

Сега обаче тези връзки са се превърнали в тежест за производителя на електрически превозни средства. Хората вандализират представителствата на Tesla, станциите за зареждане и колите, управлявани от нейни клиенти. Дори тези, които не бойкотират активно марката, може да бъдат възпрепятствани да притежават Tesla точно сега.

Снимка 671964

Източник: EPA/БГНЕС

Компанията е силно обърната към потребителите. Около 77% от приходите й идват от потребителски автомобили, а Tesla също продава енергийни продукти на потребителите. Така че настроенията към марката и влиянието им върху продажбите са от значение. Истината е, че много малко високопоставени марки са видели обратна реакция и политически бойкот до степента, която Tesla изпитва сега.

Bud Light служи като един пример, но в по-малка степен. След бойкота на Bud Light през април 2023 г., Anheuser-Busch InBev SA и неговите акции паднаха с около 16% за малко повече от месец. Продажбите на Bud Light не са се възстановили все още. Така че може да е трудно да се преценят последиците от негативната реакция срещу Tesla преди бъдещите й печалби.

Загуби ли Tesla своето "моджо"?

Загуби ли Tesla своето "моджо"?

Бизнесът с електромобили генерира почти всички приходи на Tesla

Боб Ланг, основател и главен стратег в Explosive Options, предлага да се очакват слаби данни, за да се опитаме да определим как потребителите се чувстват за марката. Проучване на YouGov от март показа, че 37% от респондентите казват, че Мъск е или част от, или изцяло причината, поради която не биха обмислили да притежават или наемат Tesla.

Какво ни казват данните за акциите на Tesla?

Техническите му характеристики изглеждат груби. Ако сте търговец, вероятно бихте могли да прибегнете до безкраен брой индикатори, за да прецените краткосрочните ходове. Но за по-дългосрочните инвеститори 50-дневните и 200-дневните прости подвижни средни имат значение, защото показват дългосрочни тенденции.

Към петък сутринта Tesla беше близо до "смъртоносно пресичане", когато 50-дневната пълзяща средна падне под 200-дневната пълзяща средна, мечи сигнал.

"Защо това е важно? Това означава, че големите институционални пари ще помислят два пъти дали да купуват под това, след като пресичането приключи", каза Ланг.

Как изглеждат оценките?

Оценяването на Tesla не е трудно само поради негативните настроения към марката. Компанията също е нещо като собствена лига. С други думи, сравняването му с други автомобилни производители е голяма грешка, каза Гарет Нелсън, вицепрезидент по проучване на капитала в CFRA. Акциите се търгуват повече като технологично име, отколкото като автомобилно, което означава, че съотношението цена/печалба е повишено.

В момента Tesla се търгува при форуърдно съотношение P/E от 85,1. За разлика от тях Форд например, се търгува при форуърд P/E от само 7, въз основа на 12-месечни консенсусни оценки на анализатори, анкетирани от FactSet.

Инвеститорите оправдават по-висок коефициент P/E за компании, които са големи производители, но Ланг се съмнява дали Tesla заслужава толкова голям коефициент, ако не прави големи крачки в ръста на приходите от продажбите на автомобили.

"Доста е рисковано за инвеститор да бъде в Tesla точно тук, въпреки че акциите са паднали с около 40%", каза Ланг.

Може би можем да направим крачка назад и да сравним Tesla с S&P 500. Доклад от март на Роб Арно от Research Affiliate разкрива как инвеститорите, които залагат на компании за електромобили, включително Tesla, се справят спрямо референтния индекс. Той показва леко превъзходство за Tesla към края на 2024 г., с много по-накъсано пътуване по пътя.

Какво сочи фундаментът на Tesla?

Tesla не започва годината на стабилна основа. През януари беше отчетено, че приходите от продажби на автомобили за четвъртото тримесечие са намалели с 8% спрямо година по-рано. Тя премина от огромния дял от 80% от пазара на електромобили в САЩ през 2020 г. до 49% дял през 2024 г., според данни от Kelley Blue Book, събрани от CFRA.

В Северна Америка конкуренцията идва от традиционни производители на автомобили с предложения за електрически модели. Нелсън смята, че една от причините Tesla да загуби пазарен дял е, че не е представяла нови модели освен Cybertruck след първите доставки на Model Y преди пет години.

Китай е друг голям пазар за Tesla и компанията генерира около 21% от приходите си там. Приходите от тази част от пазара обаче са намалели с 4,9% спрямо предходната година, според данни на FactSet. Това е тенденция, която може да продължи, тъй като напрежението около търговските войни повишава националните настроения и тласка повече китайски потребители да избират превозни средства от основния китайски конкурент, BYD Co. Ltd.

BYD с огромна преднина пред Tesla по приходи

Автомобилният фаворит на Бъфет с комфортна преднина пред Tesla

Колите на Мъск регистрират 49% спад на продажбите в Европа

Що се отнася до въздействието от митата, това може да е единственото спасение на Tesla, тъй като производителят на EV има повечето от своите фабрики в САЩ. Въпреки това в петък Forbes съобщи, че възможността да поръчате седан Model S и SUV Model X в Китай вече не е опция на уебсайта на Tesla. Също в петък Китай увеличи митата си върху вноса от САЩ до 125%.

Според някои анализатори, дали своето мнение за финансовото издание MarketWatch, китайските продажби на Model S и X са малка част от общия бизнес на Tesla, така че не се очаква голямо въздействие върху приходите.

Експертите са по-загрижени за бизнеса на Tesla за производство на енергия и съхранение, който разчита на китайски батерийни клетки. Компанията може да се наложи да повиши цените на батериите за своята система за съхранение на енергия, което да ги направи по-малко конкурентни, отбеляза той.

Позитивите за Tesla

Сега, след като изяснихме рисковете, има три аргумента в полза на акциите на Tesla. Първият е, че цената на акциите е била свалена толкова много, че тяхната ниска цена е създала граница на безопасност за инвеститорите, които искат да купят сега.

Ценовите цели от страна на продавача, които бяха високи, все още са възходящи, тъй като акциите се търгуват под актуализираните нива на анализаторите. Например анализаторите, анкетирани от FactSet, имат средна целева цена от $342. Повече от половината анализатори, проследявани от FactSet, остават оптимистични при 29 от 56 анализатори. Акциите на Tesla се търгуваха близо до $252 при затварянето в петък.

Справедливата стойност на Morningstar, която взема предвид основите, несигурността и волатилността, е $250.

Второто нещо, което трябва да се отбележи, е, че настроението може бързо да се промени. Нелсън отбеляза, че статия в Politico от 2 април за напускането на Мъск от DOGE е довела до покачване на акциите през следващите дни, въпреки разочароващия отчет за продажбите, публикуван същия ден. Въпреки че Мъск каза, че докладът е неверен, епизодът ни отвежда до важен момент за акциите на Tesla, който е, че настроението е ключов двигател на цената им.

И накрая, Tesla има нарастващи силни страни извън своите EV предложения. Уникалното му позициониране в автономните превозни средства и роботиката може да означава, че има светло бъдеще в света на развитието на изкуствения интелект. Освен това частите от неговия бизнес за производство и съхранение на енергия, макар и все още малки, се разрастват бързо. На фона на спада на автомобилните приходи на Tesla с 6% миналата година, приходите от енергийния сектор на Tesla нараснаха с около 67%. Разбира се, енергията представлява само около 10% от продажбите на Tesla засега.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.