Акциите на Tesla паднаха почти наполовина за три месеца, но инвеститорите все още спорят дали компанията остава надценена. Пазарната капитализация на компанията намаляла с 45% от историческия връх от 1,5 трилиона долара на 17 декември, заличавайки по-голямата част от печалбите на акциите след финансовата подкрепа на Илон Мъск за изборната победа на Доналд Тръмп.

Въпреки този спад, оценката на Tesla остава значително по-висока от тази на водещите автомобилни и технологични компании. Това се дължи на възприетата от инвеститорите идея, че компанията не е просто автомобилен производител, а пионер в изкуствения интелект, който ще революционизира транспорта с роботаксита и хуманоидни роботи.

Балон от очаквания

Бизнесът с електромобили генерира почти всички приходи на Tesla, но съставлява по-малко от една четвърт от пазарната й стойност, според анализи на банки и инвестиционни компании. По-голямата част от оценката се основава на очаквания за автономни превозни средства, които Tesla обещава още от 2016 г., но все още не е доставила.

Спадът в цената на акциите от декември насам се дължи на понижените продажби, намалените печалби и негативните реакции спрямо политическата активност на Мъск, включително участието му в администрацията на Тръмп. Въпреки това пазарната капитализация на Tesla остава с 65 милиарда долара над нивото преди изборите - повече от стойността на General Motors (GM).

Общата стойност на Tesla (845 милиарда долара) продължава да надвишава съвкупната стойност на следващите девет най-ценни автомобилни производители, които са продали 44 милиона коли през 2023 г., срещу 1,8 милиона за Tesla.

Прекомерни очаквания и конкуренция

Инвеститорите дълго време залагаха на бъдещето на Tesla, но растящата разлика между реалното представяне и оценките за неродени продукти кара някои анализатори да предупреждават за "ирационален ентусиазъм".

"Колко дълго акциите могат да останат откъснати от фундаментите?", пита Райън Бринкман от JP Morgan, след като Tesla отчете слаб ръст на печалбите и първи годишен спад в продажбите.

Tesla не коментира ситуацията. През юли Мъск заяви, че инвеститорите, които не вярват в автономните технологии на компанията, трябва да продадат акциите си.

Tesla ще придобие част от фалиралия германски автомобилен доставчик Manz

Tesla ще придобие част от фалирал германски автомобилен доставчик

Manz, произвеждаща батерии и бордова електроника за автомобили, подаде молба за несъстоятелност през декември 2024 г.

Разминаване между обещания и реалност

Пиковата оценка на Tesla от 1,2 трилиона долара през 2021 г. беше подкрепена от реален ръст на продажбите на Model 3 и Model Y. Тогава Мъск обеща производство на по-евтини електромобили и 20 милиона продадени коли годишно до 2030 г. Впоследствие обаче Tesla изостави плановете за нов "Model 2" на стойност 25 000 долара, а фокусът се измести към роботакситата.

Резултатът? Акциите на Tesla скочиха с 71% от април 2023 г. до изборите през ноември, въпреки че продажбите бяха в застой, а печалбите намаляваха.

След победата на Тръмп акциите почти се удвоиха. Мъск похарчи над 250 милиона долара в подкрепа на Тръмп и сега е негов съветник по намаляване на държавната администрация и регулациите. Оптимистите смятат, че това ще улесни пускането на флот от роботаксита, но Tesla вече се сблъсква с федерални разследвания и съдебни дела за инциденти с нейните системи за самостоятелно управление.

Пазарна реалност срещу оптимизъм

Основният бизнес с електромобили на Tesla изпитва трудности. Единственият нов модел след Model Y от 2020 г. е Cybertruck, който през 2023 г. продаде едва 38 965 броя - далеч от прогнозираните 250 000 до 2025 г. Tesla също така намалява цените на Model 3 и Model Y заради отслабващо търсене и растяща конкуренция, особено в Китай.

Политическите рискове също нарастват. Тръмп е критик на електромобилите и обмисля премахване на държавните субсидии, от които Tesla печели милиарди. Мъск отхвърля опасенията, но несигурността остава.

Финансовите показатели също предизвикват въпроси. Форуърдното съотношение цена/печалба (P/E) на Tesla е девет пъти по-високо от средното за 25-те най-ценни автомобилни производители и многократно надвишава това на технологични гиганти като Nvidia, Apple и Microsoft.

Защо акциите на Tesla се сринаха? Компанията вече не струва $1 трилион

Защо акциите на Tesla се сринаха? Компанията вече не струва $1 трилион

Европейският бизнес на производителя на електромобили отчита силен спад на продажбите

Вяра в бъдещето

Оптимистите игнорират традиционните финансови метрики и вярват, че Tesla ще доминира в автономните превозни средства и роботиката. Анализи на Truist Securities, Bank of America и Morgan Stanley приписват значителна част от бъдещата стойност на Tesla на роботакситата и софтуерните абонаменти, а Ark Investment прогнозира цена на акцията от 2600 долара до 2029 г.

Мъск - актив или пречка?

Политическата роля на Мъск обаче започва да вреди на имиджа на Tesla. През последния месец стотици протестиращи демонстрираха в представителства на компанията с лозунги като "Tesla финансира фашисти" и "Спрете преврата на Мъск". В същото време Мъск оглавява масови съкращения в държавната администрация, които вече водят до съдебни дела.

Според последни проучвания общественото одобрение за Мъск намалява. Докато Tesla залага бъдещето си на автономните технологии, въпросът остава - ще успее ли Мъск да превърне обещанията в реалност, или компанията ще се окаже в капан на собствените си амбиции?