Какво е общото между компания, която сглобява iPhone, империя за интернет търговия и строителен предприемач? Обикновено нищо, но не и когато става въпрос за Китай, разказва Bloomberg.

Сеизмичният възход на електромобилите предизвика милиардни инвестиции от традиционните производители, стартъпи и титани в интернет, електрониката и редица други индустрии. Въпреки че правителството намалява субсидиите, които предизвикаха тези инвестиции на първо място, вложенията не спират.

Към момента има 486 производителя на електромобили в Китай, като за последните три години техният брой се утрои. Макар че прогнозата е за 1,6 милиона продажби тази година, това не е достатъчно, за да запази всички тези поточни линии работещи. Това предизвиква предупреждения, че се надува балон, който скоро може да се спука.

Нова батерия обещава 1 000 км пробег на електромобилите с едно зареждане

Нова батерия обещава 1 000 км пробег на електромобилите с едно зареждане

Тя е дело на швейцарската компания Innolith

"Моментът е критичен и ще реши съдбата на стартъпите", смята Томас Фанг, партньор в Roland Berger в Шанхай. От 2011 г. десетки стартъпи са навлезли на световния пазар, набирайки $18 милиарда. Повечето от тях са китайски, включително NIO, WM Motor, Xpeng Motors и други.

Общо, те обещават да постигнат производствен капацитет от 3,9 милиона автомобила годишно. Тези цифри изключват плановете на установените вече гиганти в автомобилното строене.

Китай е голяма държава, но не е чак толкова голяма. Годишните продажби на електромобили надхвърлиха 1 милион през миналата година, подкрепени и от щедрите държавни субсидии.Засега продажбите на коли на ток отговарят за едва 4 процента от общите, по данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. В същото време доставките на автомобили с двигател с вътрешно горене са в състояние на свободно падане вече десети месец.

Volkswagen възлага на Seat тежката задача да разработи евтин електромобил, който да завладее пазарите

Volkswagen възлага на Seat тежката задача да разработи евтин електромобил, който да завладее пазарите

Целта е модел с цена под €20 000, който да бъде широко достъпен

До 2025 г. Пекин иска годишнит продажби на електромобили и хибриди да достигне 7 милиона, или около 20 процента от пазара. Дори и този брой обаче няма да е достатъчен да поддържа повече от дузина компании - не стотици. Един завод обикновено трябва да произвежда десетки хиляди автомобили на година, за да излиза на печалба.

В същото време субсидиите намаляват двойно от до $7 500 досега.

А световните гиганти - Tesla, Volkswagen, Ford - вече се готвят да навлязат на пазара с произведени в Китай електромобили. Компанията на Илън Мъск започна да продава в Поднебесната империя тази година и планира да изгради завод в Шанхай до края на годината. Toyota, Fiat Chrysler, Honda и Mitsubishi имат друг план: всички те планират да продават общо взето един и същи автомобил, разработен от Guangzhou Automobile Group.

По-старите компании, като BYD, ще успеят да устоят, но най-големият риск е за стартиращите дружества.Дружествата, които нямат опит в областта, но харчат сериозно, за да навлязат, включват Foxconn, Alibaba и China Evergrande Group, позната в строителството, но с намерение "да стане най-големият производител на електромобили в следващите 3 до 5 години".

Volkswagen се готви да купи дял от китайски производител на електромобили

Volkswagen се готви да купи дял от китайски производител на електромобили

След като подобни стъпки вече направиха от BMW и Daimler