Технологиите направиха живота насред пандемията поносим. И когато се завърнем към нормалния свят и отново можем да напуснем жилищата си, за да ходим на работа, училище и да пазаруваме, нищо няма да е същото. Удобствата преди пандемията се превърнаха в нещо жизнено необходимо заради вируса - и едва и ще се откажем от тях, дори когато битката със заразата бъде спечелена. Има няколко причини защо тази нова икономика ще бъде важна част от живота ни и след вируса, пише The Wall Street Journal.

Първо, компаниите направиха огромни инвестиции в нужната инфраструктура, за да доставят стоки и услуги до дома ни бързо и ефективно - което означава и по-лесно и по-евтино. Второ, семействата вече инвестираха в услуги и джаджи, с които да се забавляват вкъщи. Трето, навиците ни се промениха: много хора бяха принудени да се изправят лице в лице с технологиите и се оказа, че възприемането им е по-лесно, отколкото те се опасяваха преди. И на последно място, стотици хора по света, които загубиха работните си места в търговията на дребно или в услугите, сега намериха нови в интернет икономиката. А дори и тези, които запазиха работните си места, виждат как те се променят, за да отговорят на промените в икономиката и живота ни.

Затова не е чудно, че председателят на Фед Джером Пауъл заяви, че "Никога няма да се върнем към същата икономика - възстановяваме се, но в друга икономика".

Джером Пауъл: Икономиката никога няма да е същата

Джером Пауъл: Икономиката никога няма да е същата

Неравенството задържа потенциала на икономиката, казва централният банкер. И отново призова за още стимули

Достатъчно е да погледнем Amazon като пример за компания, която залага, че настоящото нормално ще остане и в бъдеще. Гигантът в е-търговията вложи $30 млрд. в капиталови разходи за първите девет месеца на 2020 г., като по-голямата част в бизнеса с търговия. Почти всички останали компании, които се състезават с Amazon, направиха свои инвестиции, за да се справят с повишеното търсене. А Netflix, Disney и други подобни гиганти в стрийминг услугите не само добавиха нови клиенти по време на пандемията, но инвестираха и средства в IT инфраструктура и съдържание, за да ги задържат и след края на кризата.

Платформите за доставки като DoorDash и Uber инвестираха в маркетинг, за да привлекат нови ресторанти и нови потребители. Някои заведения пък преминаха на принципа на Domino"s - без маси и само кухня, която готви храната за доставка.Компаниите направиха тези инвестиции и сега ще очакват да продължат да получават възвръщаемост от тях.

По време на пандемията 10 години от създаването на навици в потребителите да пазаруват в интернет бяха компресирани в три месеца, сочи изследване на McKinsey. И вече 90% от хората, родени между 1946 и 1964 г. казват, че ще продължат да използват новите технологии за пазаруване и след края на пандемията.Разбира се, някои в някои индустрии няма заместител: например при концертите. И там търсенето ще се възстанови бързо.

Но в много други това не е така. Трябва да се запитаме: дали хората са доволни от тренировката вкъщи и готови ли са отново да се борят с трафика, за да стигнат до фитнеса? Дали са доволни от стрийминг услугите и новите си телевизори, от възможностите за доставка на храна, или ще се върнат в претъпканите киносалони със скъпи билети и пуканки? Дали ще запалят колата, за да отидат до магазина, където няма същия избор, както в приложението на телефона?

На тези въпроси до голяма степен отговорът е "не".