Прекъснатите доставни вериги, недостигът на работна ръка и стимулите бяха обвинени за повишаване на инфлацията. Но друга, по-дългосрочна сила, също може да играе роля: "деглобализацията", пише The Wall Street Journal.

Икономистите отдавна посочват, че глобализация е помогнала за намаляване на цените на потребителските стоки. С падането на търговските бариери местните компании бяха принудени да се състезават с по-евтиния внос. Технологиите и либерализацията на търговията окуражиха бизнеса да аутсорсен производството в страни с по-ниски заплати. Приемането на имигранти също позволи на работници от страни с ниски заплати да се преместят в по-богати държави, макар че връзката между имиграцията и възнагражденията да не е толкова добре изяснена.

Но тенденцията може да се обръща. Пандемията ускори обратния процес, който вече бе започнал и преди коронавируса. Проблемите в доставните вериги вероятно ще бъдат облекчени след време, но другите тенденции ще останат — протекционистки политики като мита и други; бизнеси, които връщат производството в САЩ и другите развити държави, където ще бъдат по-малко уязвими от тях; и намалени имиграционни потоци.

"Реорганизацията и скъсяването на доставните вериги ... ще има цена, която ще бъдат прехвърлена в крайна сметка върху потребителите", казва Дейна Питърсън, главен икономист в Conference Board, независима изследователска група, подкрепена от големите американски компании.

Връщането на производството "у дома" ще повиши разходите, а оттам и цените, предупреждават икономисти

Източник: iStock

Връщането на производството "у дома" ще повиши разходите, а оттам и цените, предупреждават икономисти

По-ниски цени

Икономистите Робърт Джонсън от Университета Норд-Дам и Диего Коми от Дартмут установиха в доклад от 2020 г., че международната търговия е допринесла с понижавне на потребителските цени в Съединените американски щати с 0,1 до 0,4 процентни пункта годишно между 1997 и 2018 г.

Деглобализацията набра скорост с финансовата криза от 2008 г., решението на Великобритания да напусне Европейския съюз през 2016 г. и митата на американския държавен глава Доналд Тръмп през 2017 г.

Икономистите на Citi отбелязват, че цените на домашното обзавеждане, които спадаха почти постоянно след кризата от 2008 г., започнаха да растат през 2017 г., когато администрацията на Тръмп се подготвяше да удари Китай с мита. В крайна сметка, вносът на този тип продукти бе оскъпен с една четвърт по решение на властта. Между октомври 2017 и март 2020 г. те поскъпнаха с 3 процента, а оттогава с нови 8,5 процента.

Митата на Тръмп върху стоманата, алуминия и вноса от Китай, в комбинация с ответните мерки на търговските партньори на страната, са увеличи годишните разходи на американските потребители с $51 млрд. годишно, според American Action Forum.

Президентът Байдън договори прекратяването на част от въведените от Тръмп мита с Европа, но по-голямата част от налозите върху вноса от Китай остават в сила.

Миналия месец Департаментът по търговия удвои наложените през 2017 г. мита върху канадската дървесина до 18 процента заради продължаващи оплаквания, че канадският износ е субсидиран. Националната асоциация на строителните предприемачи заяви, че увеличението на митата ще увеличи и цените на дървесината, което от своя страна ще оскъпи жилищата.

Обръщането на три сили увеличава опасенията от инфлация

Обръщането на три сили увеличава опасенията от инфлация

Променената тенденция означава или по-високи цени, или по-строга парична политика

През юни администрацията на Байдън забрани и вноса на някои материали за соларни панели от китайския регион Синдзян, един от големите производители, заради твърдения за принудителен труд. Резултатът е, че цената на полисилиция — ключов за производството — се качи до над $20 за килограм през второто тримесечие на 2021 г., при $6,20 година по-рано, по данни на Wood Mackenzie.

Администрацията на Байдън иска да скъси и доставните вериги за някои ключови продукти като полупроводниците, лекарства и редкоземните минерали.

Гари Кладй Хюфбауер, икономист в Peterson Institute for International Economics, подчертава, че Байдън не просто не е сложил край, но продължава и засилва политиката на Тръмп "Купувай американско". Той изчислява, че мерките, въведени от двете администрации, допринасят с половин процентен пункт за амеирканската инфлация.

В същото време икономистите от JPMorgan Chase & Co. изчисляват, че новодошлите в САЩ мигранти тазигодина са с около 3 млн. по-малко спрямо сценарий, при който тенденциите от преди 2017 г. бяха продължили до днес.

Главният изпълнителен директор на Domino's Pizza Ричард Алисън заяви през октомври, че спадът в имиграцията през последните години допълва движения от пандемията недостиг на работна ръка, особено на шофьори, което увеличава разходите.

Множество американски компании призоваха администрацията да облекчи митата. Но икономисти казват, че връщането на производството в САЩ ще има далеч по-дългосрочен ефект върху цените отколкото промените в налозите.