Желание за по по-добро възнаграждение и мечта за стартиране на собствен бизнес са двете основни причини човек да напусне работното си място. 31% казват че мотивацията да напуснат е по-висока заплата, докато 25% се мотивират от идеята си за стартиране на собствен бизнес. Това показва проучването Global Workforce of the Future, проведено от Adecco Group за четвърта поредна година, което изследва променящия се свят на труда от гледна точка на работниците. В него са се включили 30000 служители, анкетирани в 23 страни от Америка, Европа, Близкия изток, Африка и Азиатско-тихоокеанския регион.
Като още една причина за напускане на текущата си работа някои посочват, че кариерата им не се развива в компанията (21%), а други, че работата им не е удовлетворяваща/смислена (20%). Има го и притеснението от бърнаут или от прекалено голямо натоварване, или около 20% от анкетираните.
В проучването се казва, че заплатата е средство за привличане на кадри, но не непременно за задържане. За да задържат талантите, работодателите трябва да се фокусират върху осигуряване на възможности за кариерно развитие, добър баланс между работа и личен живот, насърчаване на сътрудничеството и добри условия на труд.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
В доклада се посочват и топ причини за оставане, сред които:
- Текущата ми работа/позиция ми дава стабилност - 21%
- Доволен съм от баланса между работа и личен живот - 20%
- Харесва ми да работя с колегите си - 19%
- Доволен съм от условията на работа в текущата си позиция - 17%
- Доволен съм от работата си, защото използва уменията ми - 17%
Близо две трети от служителите искат да останат в настоящата си компания, стига тя да инвестира в повишаване на уменията им и да им даде възможност за кариерно развитие.
Този процент се увеличава за година. Ако през 2022 г. намерения за остане в компанията са имали 61%, а за напускане 33%, то през 2023 година това съотношение е 73% (оставащи) на 22%, според проучването.
Само за една година служителите, които заявяват, че искат да повишават уменията си или да се преквалифицират в компанията, в която работят са увеличили с над 50%.
Сериозен фокус в доклада има върху AI. Само за пет дни ChatGPT надмина един милион потребители. По целия свят работниците изпробват нова, променяща играта технология.
Проучването показва, че 70% от работниците в момента използват инструменти като ChatGPT и Google Bard. Въпреки това, основните причини, поради които хората използват GenAI, са "много бързо намиране на информация" и "спестяване на време за рутинни задачи". Те го използват и за "бързо обобщаване на информацията".
70% от работниците в момента използват GenAI на работа. 11% от работниците не знаят как да използват GenAI.
На този фон обаче, един на всеки десет анкетирани работници не е наясно с инструментите на GenAI или как да ги използва.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.