На фона на очакването на България да се присъедини към еврозоната от догодина, фалитите у нас ще нараснат с по 2% през 2025-а и 2026-а година, според прогноза на глобалния застраховател на търговски кредити Allianz Trade, публикувана тази седмица. Експертите посочват, че основната причина за това е, че все по-голяма част от фирмите изпитват затруднения да изплащат задълженията си.
"Задълженията на компаниите в България растат и това създава рискове за фалити и то предимно на малки и средни предприятия", коментираха за Money.bg от Българската стопанска камара (БСК).
Най-много просрочени задължения у нас имат представителите на средния бизнес и по-специално предприятията с персонал от 30 до 250 души.
"Това са голяма част от работодателите в България и реално това е гръбнакът на българската икономика", подчертават от БСК.
В проучване на Българската стопанска камара за бизнес климата у нас най-сериозните притеснения на анкетираните са по отношение очакванията за драстичен ръст на цените на енергийните ресурси и суровините, и инфлацията - както в национален, така и в световен мащаб. Нагласите на бизнеса са по-скоро за запазване или влошаване на икономическите показатели, отколкото за позитивно развитие.
На нашия пазар вече се наблюдава удължаване на сроковете за разплащане на българските фирми, показва и изследването на Allianz Trade. На този фон спецификите в българското законодателство правят процедурите за обявяване на фалити прекалено сложни и продължителни, което от своя страна още повече усложнява нещата за бизнеса.

Източник: iStock
В кои сектори има най-голяма опасност от фалити:
- Строителство
- Земеделие
- Транспорт
- Хранително-вкусова индустрия
Строителството и земеделието също са сред проблемните сектори с високи нива на просрочия. Малките строителни фирми изпитват трудности и нерядко не успяват да погасят дълговете си дори и след 120 дни отсрочка. От друга страна фирми, които участват в обществени поръчки, съобщават за забавени плащания от държавния бюджет в срокове от 6 до 9 месеца.

Източник: iStock
Традиционно в България транспортният сектор е начело по брой регистрирани случаи на забавени плащания и лоши вземания. Фирмите не успяват да изпълнят ангажиментите си към доставчици на горива, висока е и междуфирмената задлъжнялост, еточняват авторите на изследването. Сроковете за погасяване в сектора поддържат ниво от над 90 - 120 дни.
В хранително-вкусовата индустрия и по-конкретно в месопреработката, се забелязва увеличение на просрочията до 120-180 дни, като се появяват и случаи на оспорени вземания поради доставка на негодна или некачествена продукция.
Ръст бележат просрочията и при малките земеделските производители, които или не успяват да реализират продукцията си или изпитват недостиг на средства заради изплащане на банкови заеми и лизинг. Така те са принудени да отлагат плащането на дълговете си за идния сезон.
Фактор за просрочията и невъзможност за обслужване на дълговете, особено при малките фирми, е и междуфирмената задлъжнялост, която в страната бележи ръст до нива от 90 до 150 дни.
Експортноориентираният бизнес също е застрашен
Според анализа на Allianz Trad, представителите на експортноориентираният бизнес у нас също трябва да са нащрек. Според данните в доклада в Германия има 23% ръст на несъстоятелността, във Франция - 17% а в Италия - 45%, все важни търговски партньори на България. Сериозен ръст на фалитите има и в съседни на нас държави - Турция с 45%, Гърция със 17% и Румъния с 9%.
Вече има данни за ясен ръст на забавените плащания именно при случаи на експорт на български компании. Нерядко става дума за големи суми, като се наблюдава както увеличение на несъстоятелностите на длъжниците, така и невъзможност за обслужване на задълженията.
В световен мащаб положението също е притеснително, защото се очаква фалитите да нараснат с 6 на сто през тази година и с 3% през 2026-а година.