Автомобилите на цена до 5000 лева отново са най-търсени по автоборсите, показа проучване на "24 часа". След като до миналата година се търсеха повече в класа до 10 000 лв., сега отново има известно затишие. От автоборсата в Горубляне обясняват, че в момента няма почти никакви продажби. Очакват около Коледа да има раздвижване, пише изданието.

В ценовия клас до 5000 лева най-много се търсели германски и италиански модели.
За около 3500 лв. може да се намерят сравнително запазени 14-15-годишни Opel Astra, Volkswagen Golf или по-високият като клас Ford Mondeo. По традиция италианските коли излизат по-изгодно като съотношение между цена, година на производство и екстри. За под 5000 лева се срещат и добри версии на Alfa Romeo 147 с дизелов двигател на 9-10 г. или пък еквивалентен като параметри Fiat Stilo. През последните месеци най-слабо вървели шведските Volvo и Saab.

Един от големите търговци на употребявани коли в София разкри, че в последно време при джиповете най-много се котирали корейските модели.
Сред актуалните всъдеходи е например KIA Sorento, като за около 8000 лева може да се намери приличен вариант на десетина години с дизелов двигател и автоматична скоростна кутия. Малко по-евтин (с около 1000 лв.) излиза друг известен модел - Hyundai Santa Fe.

Според търговците корейските джипове вече са изместили японските като продажби на пазара втора ръка.
Феновете на японските джипове обаче могат да извлекат дивиденти, тъй като заради заниженото търсене има по-добри оферти. Например за под 10 хил. лева се продават 12-13-годишни Mitsubishi Pajero, Honda CR-V, Toyota Rav-4 или Nissan X-Trail.

През последните години автоборсите пласираха известна част от стоката си към чуждестранни клиенти. У нас често пазаруваха македонци, албанци и дори представители на бившите съветски републики. Напоследък обаче този поток значително е намалял, оплакаха се вносители. Отделно автокъщите в София получили тежък удар от градушката в началото на юли. Специално на борсата в Горубляне са се запазили изцяло само паркираните под моста на "Цариградско шосе" коли. Тези автомобили не са застраховани и съответно ремонтът е бил за сметка на търговците.

Дългогодишен търговец е категоричен, че почти всички в бранша вече работят с минимална печалба. Общо взето, маржът бил в рамките на 400-500 лева за колите до 5000-6000 лв. и около 1000, максимум 1500 за класа над 15 000 лв.

Близо 70% от внасяните у нас употребявани автомобили идват от Италия. Там дават пакетна цена за автовоз и офертите са най-добри. При покупката на 9 коли едната може да излезе без пари. Освен това автомобилите над 10 г. били по-запазени спрямо тези от Германия и Австрия, защото като цяло зимата в Италия е по-мека. Пакетната покупка на коли обаче си е на сляпо и крие рискове.

На тържищата, откъдето пазаруват българските прекупвачи, няма как да се проверяват двигатели, ходова част и дори каросерия. Те ги вземат на собствен риск и в България ги обслужват. Много рядко обаче някой ще ви даде гаранция за кола на 14-15 г., която по всяка вероятност е на над 300 000 реални километра. Затова задължително прегледайте автомобила в специализиран сервиз, преди да платите.