Продажбите на електрически автомобили в Русия рухнаха с 63% за първите два месеца на 2025 г. (през януари-февруари) в сравнение със същия период на миналата година. Това обяви директорът на агенцията за анализи "Автостат", Сергей Целиков, пише в-к "Комерсант". По негови данни, за периода на пазара в страната са реализирани едва 1300 електрически автомобила.
За сравнение, за цялата 2022 г. в Русия са продадени почти 3000 електромобила (годишният ръст е 33%), през 2023 г. - 14,1 хил. електромобила (почти петкратен ръст), а през 2024 г. - 17,8 хил. електромобила (+26%). Това означава, че средно на месец през миналата година в страната са продавани по 1483 електромобила, т.е. малко повече от общите продажби за януари и февруари тази година.
Продажбите на хибридни автомобили също са намалели. През 2022 г. в Русия са продадени 430 такива автомобила (-16%), през 2023 г. - 9600 броя (22-кратен ръст), през 2024 г. - 37,8 хил. броя хибридни автомобили (4-кратен ръст). Докато през първите два месеца на 2025 г. са продадени само 3900 броя хибридни автомобили, което е с 40% спад спрямо същия период на миналата година.

Източник: auto-press.net
По данни на "Автостат" в началото на 2025 г. руският автопарк от електромобили и хибриди надхвърля общо 115 хил. единици, като около една трета от тях се намират само в Москва и Подмосковието. Те могат да бъдат зареждани на 8400 зарядни станции. Така на една зарядна станция в Русия се падат средно по 14 електромобила.
Лидер при продажбите на електрически автомобили на руския пазар през януари-февруари 2025 г. е китайската Zeekr (подмарка на Geely), с 36,6% пазарен дял. По данни на "Автостат", продажбите на електромобилите на марката са намалели със 72% на годишна база до 464 единици. На второ място е марката Evolute, чийто продажби са намалели с 59% до 114 електромобила (9% пазарен дял). Челната тройка се допълва от Avatr (подмарка на Changan, с 8,6% пазарен дял), чийто продажби са се увеличили с 6% до 109 броя.
Следват марките електромобили "Москвич" и ORA (част от концерна Great Wall) - продажбите на първата марка намаляват на годишна база със 74% до 97 единици (7,6% дял), а на втората нарастват с 38% до 81 броя (6,4% дял).
Освен това "статистиката показва, че търговците на автомобили продават основно наличностите от електромобили от предишни години - 98% от продажбите за януари и февруари 2025 г. се падат на автомобили, доставени през 2023 г. и 2024 г.", уточнява Сергей Целиков.
Според експерти, от основните причини да драстичното намаляване на търсенето на електромобили в Русия в началото на годината е и тяхното оскъпяване, поради повишената от януари такса за утилизация, която оскъпява автомобилите средно с 670 хил. рубли (около 8200 долара).
За отбелязване е, че в началото на годината като цяло пазарът на автомобили в Русия се е свил. Според данните на Комитета на автомобилните производители, за периода януари-февруари 2025 г., продажбите на нови леки и лекотоварни автомобили в Русия са намалели с 10,5% в сравнение със същия период на 2024 г., до 170,96 хил. броя.
А само за февруари продажбите на нови леки и лекотоварни автомобили възлизат на 79,9 хил. единици, включително алтернативните канали за доставка, което е срив с 24% спрямо през февруари 2024 година.