71 ритейл парка с обща площ от 616 000 квадратни метра работят в момента в България. 85% са в традиционен формат (между 5000 и 14 999 кв.м) или големи. Това става ясно от нов доклад на Colliers.
Още 14 са в строеж, а 25 са на фаза "планиране", което показва, че явно този търговски формат продължава офанзивата си. Иначе казано, скоро общата бройка може да стане трицифрена.
Не само това, но 60% от изграждащите се 180 000 кв.м ритейл паркове ще са големи. Локациите са както в градове с по над 100 000 души, така и в населени места с по под 30 000.
В момента Разград е единствената област без работещ ритейл парк у нас, но такъв се очаква да отвори врати догодина.
Почти всички такива проекти у нас са на местни инвеститори, става ясно от доклада.
Какво работи най-добре?
Според данните на Colliers следните категории са водещи като наета площ:
- Направи си сам (DIY);
- Мода;
- Дискаунт магазини;
- Хранителни магазини;
- Електроника.
Обикновено ритейл парковете се появяват или около строителен хипермаркет, или около супермаркет, така че разпределението на категориите не е изненада.
От гледна точка на собствениците, главно предизвикателство са растящите оперативни разходи. Те искат да развиват развлекателните и хранителните обекти в ритейл парковете си, както и услугите.
Наемателите признават, че разходите за заплати и намирането на персонал ги притесняват най-много, а като планове най-много от тях са си поставили за цел отварянето на над 3 нови обекта и затварянето на тези, които не носят очакваните резултати.