Бизнесът на Дънг Транс расте: "Миналата година разширихме капацитета на завода ни. Сега се нуждая от четири пъти по-голямо пространство". За неговата компания продължаващият търговски спор между Китай и САЩ е благодат. И той не е изключение, пише Deutsche Welle.

САЩ и Китай поведоха търговска война, която продължава вече две години. Между юли 2018 и септември 2019 г. Вашингтон повиши митата върху почти целия внос от Китай с до 25%. Налогът имаше значителен ефект. Преди началото на спора 23% от целия внос на САЩ идваше от Поднебесната империя - над $526 млрд. само за 2017 г., или горе-долу колкото общо от съседките Канада и Мексико. В края на 2019 г. този дял спадна до 18%, спад от над $26 млрд.

"Най-големите губещи от конфликта са самите САЩ и Китай", според Ясуюки Савада, главен икономист в Asian Development Bank.

За потребителите в САЩ това означаваше, че трябва да плащат по-високи цени за китайските продукти. А за Китай спорът доведе до по-нисък износ.

През януари 2020 г. Вашингтон и Китай подписаха сделка, чиято цел бе да деескалира напрежението. В рамките на споразумението Пекин трябваше да започне да купува повече продукти от САЩ, за да свие търговския дефицит между двете страни. Условието бе смятано за нереалистично дори и преди влизане на сделката в сила. Пандемията направи изпълнението му още по-трудно. В споразумението не бе вписано и решение за намаляване на митата, като така двете държави не разрешиха конфликта, а само го отложиха.

Така ефектите от търговската война още са в сила. Докато цените на китайския внос се покачваха, търсенето на телефони, компютри, лампи, принтери и много други от страна на американските потребители не намаля. Резултатът е, че САЩ се обърнаха към други страни, за да получат нужните продукти.

Югоизточна Азия и Мексико печелят най-много

Така някои държави се превърнаха в печеливши от спора. "За развиващите се икономики, без Китай, ефектът е положителен", казва Савада. Сред тях е Мексико: между 2017 и 2019 г. износът на страната към САЩ се повиши с $4,7 млрд. като резултат от търговската война.

Допълнителният износ е от особено значение за страните с по-нисък БВП като Виетнам, Малайзия и Тайван. Сред тях Виетнам е най-големият победител: допълнителните $6,4 млрд., спечелени през първите две години на конфликта, се равняват на два пъти годишните разходи за здравеопазване.

Снимка 502922

Анализ на DW показва как се променя износа. Например, Китай отговаряше за 62% от всички компютри, внесени в САЩ. В края на 2019 г. този дял спада до 44%, загуба от $5 млрд. Мексико и Тайван обаче печелят по 6 пр. п. в пазарния дял до съответно 10 и 25%.

Заради пандемията Мексико губи спечелените позиции и износа към САЩ намалява, но Виетнам и другите икономики от Югоизточна Азия продължават да увеличават своя дял.

Търговската война на Тръмп не постигна основната си цел: връщането на работни места в САЩ

Търговската война на Тръмп не постигна основната си цел: връщането на работни места в САЩ

Най-голямата икономика в света дори губи заетост в производството заради налозите