Прекъсванията във веригата на доставки се удължават до голяма степен поради строгата политика на Китай за "нулеви Covid случаи", се казва в анализ на агенция Moody's Analytics.

Проблемите с доставките продължават вече около година, но се очаква "съществено да намалеят през първите месеци на тази година", посочи Катрина Ел, старши икономист за Азиатско-Тихоокеанския регион в Moody's Analytics.

"Така че ще започнем да виждаме съществен низходящ натиск върху производствените и цените на суровините. Но като се има предвид политиката на Китай за нулеви коронавирусни случаи и как властите в страната са склонни да затварят важни пристанища и фабрики при възникване на малки по брой заразени Covid огнища, това може да доведе до нови прекъсвания на доставките", каза тя пред CNBC.

Локдауните в Китай, насочени към ограничаване на Covid-19, засегнаха производствените и транспортните операции в световен мащаб, изостряйки кризата във веригите на доставки. Има подновени опасения, че вариантът "Омикрон", който е високо заразен, може да нанесе още един удар на корабната индустрия.

Китай, втората по големина икономика в света, затвори през миналата година основен терминал в своето пристанище Нингбо-Жоушан - третото най-натоварено пристанище в света - след като беше установено, че има един работник заразен с Covid. И това беше вторият път, когато страната спря операциите в едно от основните си пристанища.

Политиката на Китай за нулев Covid "наистина увеличава рисковете за веригите на доставки", отбеляза Ел, допълвайки, че това ще има "важни последици за инфлацията". Това е особено важно, като се има предвид тежестта и значението на Пекин на световната икономическа сцена.

"Политиката за нулев Covid означава, че икономическото възстановяване е малко по-неравномерно, особено от страна на потреблението", отбеляза Ел от Moody's. Тя добави, че това включва ходове в областта на паричната политика, като текущите "инжекции" на ликвидност и потенциални намаления на основните лихви в Китай.

През миналата седмица банката Goldman Sachs понижи прогнозата си за икономически растеж на Китай за 2022 г. до 4,3%, което е спад спрямо предишната прогноза от 4,8% годишен растеж. Анализът на американската инвестиционна банка се основава на очакванията, че Китай може да увеличи ограниченията върху бизнес дейността, за да намали разпространението на коронавирусния вариант "Омикрон".

Ще приключи ли кризата във веригите за доставки през следващата година?

Ще приключи ли кризата във веригите за доставки през следващата година?

Търсенето ще надхвърли капацитета на предлагането