Морският транспорт превозва над 80% от всички световни товари. Всъщност корабоплаването играе основна роля в глобалната търговия. 

От всяко кътче на света морският транспорт доставя стоки от всякакъв вид до всички други страни, като се отличава със сигурност и относителна бързина. 

Освен това, от икономическа гледна точка, това е най-ефикасният и евтин начин за превозването на стоките. 

Разказваме за основните морски търговски артерии, които се използват в съвременния свят.

Снимка 351956

Ла Манш

Това е най-оживеният търговски маршрут в света. Протокът разделя Великобритания и Франция и свързва Северно море с Атлантическия океан. 

Дължината му е 578 километра, ширината на запад е 250 километра, на изток е 32 километра, най-малката дълбочина на фарватера е 23,5 метра. 

Около 500 кораба минават през "канала Ла Манш" всеки ден. 

Ето защо проливът е решаващ търговски път за европейската търговия. 

Основни пристанища са: Портсмут, Саутхемптън, Льо Хавър, Шербур.

Снимка 396771

Източник: Wikipedia

Малакски проток

Протокът Малака е между Малайския полуостров (Западна Малайзия) и индонезийския остров Суматра. 

Това е основният маршрут, свързващ Индийския океан с Тихия океан, който осигурява комуникация между най-населените държави в света - Индия, Индонезия и Китай. 

Около 50 000 кораба преминават през пролива годишно, обслужвайки според различни оценки от една пета до една четвърт от глобалната морска търговия. 

Около 16 милиона барела петрол се транспортират през пролива всекидневно, което го прави един от най-важните маршрути при транспортирането на суровината. 

Други масови продукти, които се превозват през протока са : въглища, палмово масло, индонезийско кафе, втечнен природен газ.

Снимка 396768

Източник: Wikipedia

Панамският канал

Панамският канал свързва Панамския залив на Тихия океан с Карибско море и Атлантическия океан. 

Дължината е 81,6 километра, включително 65,2 километра преминаване на сушата и 16,4 километра по морския канал с драгиране по Панамския залива Панама), ширина - 150 м, дълбочина - 12 метра.

Строителството на канала е един от на й големите и сложни строителни проекти, предприети от човечеството. 

Панамският канал има безценно въздействие върху развитието на корабоплаването и икономиката като цяло в Западното полукълбо и по целия свят, което обуславя и изключително голямото му геополитическо значение.

Благодарение на Панамския канал вече няма нужда да се обикаля Южна Америка, а морският маршрут от Ню Йорк до Сан Франциско е намален от 22,5 хил. км на 9,5 хил. километра. 

Всяка година през канала се преминават над 14 000 кораба, превозващи например растително масло, храни, химикали, нефтохимически продукти, машини и резервни части, зърно.

Снимка 396769

Източник: Wikipedia

Суецки канал

Суецкият канал е воден канал изцяло в Египет, свързващ Средиземно море и Червено море. 

Плавателното съоръжение се смята за условна граница между двата континента - Африка и Евразия. 

Суецкият канал е най-краткият воден път между Индийския океан и Средиземно море към Атлантическия океан. 

Каналът позволява водният транспорт да се движи в двете посоки между Европа и Азия, без да се заобикаля около Африка. 

Преди изграждането на канала, транспортирането на стоките се е извършвало чрез разтоварване на кораби и сухопътен транспорт между Средиземно море и Червено море.

Снимка 346540

Източник: iStock

Босфор

Босфорът е пролив между Европа и Мала Азия, свързвайки Черно море с Мраморно море. 

Дължината на пролива е около 30 километра. Максималната ширина е 3700 м (на север), а минималната - 700 метра, дълбочина на фарватера - от 33 до 80 метра. 

През пролива се формира значителен търговски маршрут между Европа и Азия. Повече от 48 хиляди кораба преминават по него годишно, по около 132 на ден. 

Босфорът има специално място сред най-трудните проливи в света поради интензивния трафик на големи транспортни кораби, танкери, фериботи, малките кораби и всякакви други плавателни съдове, има постоянно течение до 6 възела и внезапни промени на времето през есенно-зимния период. 

Много корабни компании препоръчват капитаните да използват лоцмани за транзитното преминаване на Босфора. Транзитната скорост в пролива трябва да бъде не повече от 10 възела.

Ормузки проток

Ормузкият проток е тесен пролив, свързващ Оманския залив на югоизток и Персийския залив на югозапад.

Северното му крайбрежие принадлежи на Иран, а южното му е омански ексклав и територия на Обединените арабски емирства.

Протокът е с дължина 195 км и широчина в най-тясната си част около 54 км. Дълбочината му достига 229 метра. Разделен е на 2 транспортни коридора, всеки от които с ширина около 2,5 км с буферна 5-километровата зона между тях. Проливът е единственият морски път за износ на петрол и природен газ от района на Персийския залив за световния пазар. 

33% от световния износ на петрол преминава през пролива Ормуз. Ако се вземат предвид и петролните продукти, тогава делът на пролива представлява около 40% от световния износ на "черно злато" по море.

Датски протоци

Датските протоци са система от проливи между скандинавските и ютландските полуострови. Тя включва Малкият Белт (най-малката ширина от 0,5 километра), Великия Белт (3,7 километра), Йоресунд (10,5 километра), Категат (60 километра) и Скагерак ​​(110 километра). 

Датските проливи са основният морски маршрут, свързващ пристанищата на Балтийско море с пристанищата на световния океан. 

Според експерти 3,2 милиона барела петрол и нефтопродукти се транспортират през пролива на ден по данни от 2016 година.

Река Свети Лаврентий

Река Свети Лаврентий (или Сейнт Лорънс) е главен воден път в Северна Америка, който преминава през Съединените щати и Канада и свързва Големите езера с Атлантическия океан. В устието си реката достига ширrна 130 километра, дължината на реката е 1197 км, а площта на водния й басейн е 1 344 200 квадратни километра. 

Има повече от 150 пристанища по цялата дължина на водния маршрут от Атлантическия океан до Горното езеро, като Квебек, Монреал, Торонто, Хамилтън, Саул Стейт Мари, Бъфало, Ери, Кливланд, Детройт, Чикаго и Дулут-Супериор. 

Кораби от различни части на планетата доставят милиони тонове товари годишно по река Св. Лорънс. Използването на тази речна система създава десетки хиляди работни места и всяка година носи приходи от милиарди долари.

Снимка 336516

Източник: iStock

Северен морски път

Северният морски път е най-краткият морски маршрут между европейската част на Русия и Далечния изток; Законодателството на Руската федерация го определя като "исторически установената национална единна транспортна комуникация на Русия в Арктика". 

Преминава през моретата на Северния ледовит океан - Баренцово Карско, Лаптево, Източено-сибирско, Чукотско и частично на тихия оекнаТихия океан (Берингово море). 

Дължината на Северния морски път от Карски врата до залива Провидение е около 5 600 км. Разстоянието от Санкт Петербург до Владивосток по Северно море е над 14 хиляди километра. 

Северният морски маршрут обслужва пристанищата на Арктика и големите реки на Сибир за доставки на гориво, оборудване, храна, износ на дървен материал и много други природни ресурси. 

В момента този морски търговски маршрут не е твърде натоварен, въпреки това, според експертите, той е много обещаващ и в бъдеще ще се превърне в един от най-популярните в света.