Камарата на представителите на Конгреса на САЩ разреши на авиокомпаниите да не се съобразяват с европейската система за търговия с емисии на парникови газове. Както се посочва в законопроекта, който беше гласуван вчера, 24 октомври, министърът на транспорта може да забрани на националните авиопревозвачи да се присъединят към програмата, защото тя е въведена от ЕС едностранно, съобщава кореспондентът на ИТАР-ТАСС във Вашингтон.
В документа се препоръчва на други федерални ведомства на САЩ да предприемат, ако е необходимо, стъпки за защита на американските авиокомпании, които са заплашени да бъдат санкционирани от ЕС, че не спазват изискванията за търговия с емисии на парникови газове, влизащи в сила от 1 януари 2012 г.
ЕС въведе система, която определя за всяка авиокомпания допустим обем изхвърлен в атмосферата въглероден двуокис по време на полет на нейни самолети над въздушното пространство на ЕС.
Компаниите получават безплатни квоти, равняващи се на 85% от обема на превозените пътници и товари през 2010 г., а останалите 15% ще бъдат заплатени.
Ако авиокомпанията не се побере в определения лимит, може да купува квоти. Парите от закупените квоти обаче ще постъпват в тази страна от ЕС, до която съответната авиокомпания извършва най-много полети. За нарушителите са предвидени санкции.
"Това е данъчни кражба от Европейския съюз и заради това за САЩ тази мярка е неприемлива", обяви председателят на комисията по транспорт в Камарата на представителите, републиканецът Джон Mайк. Изчисленията на авиационната индустрията на САЩ показват, че за периода от 2012 до 2020 г. тази програма на ЕС може да струва на американските авиокомпании около 3.1 милиарда евро.
По време на дискусията в Камарата на представителите се чуха гласове, които бяха против този законопроект. "Европейците се отнасят много сериозно към проблемите с изменение на климата. Ние не трябва да подкопаваме техните усилия, като позволяваме на нашите авиокомпании да нарушават техните закони", каза демократът Едуард Maрки.
"Ако искаме европейските компании да изпълняват законите на САЩ, тогава и ние трябва да зачитат техните закони", заяви демократът Хенри Уексман.
Някои експерти и по-специално Дженифър Андрисън от Фондацията за опазване на околната среда смята, че "приетият законопроект може да доведе до търговска война" с Европа. "Американските авиокомпании или ще престанат да летят до Европа, или ще станат най-големите нарушители на европейското законодателство", каза тя.
За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде одобрен от Сената на Конгреса на САЩ, който все още не го е разглеждал, за разлика от Камарата на представителите, която се контролира от демократите. От администрацията на президента Обама публично заявиха, че са против едностранните инициативи на ЕС за намаляване на изхвърлените емисиите на парникови газове от самолетите.
Русия и САЩ са на една и съща позиция относно решението на ЕС за събиране на емисионни квоти за парникови газове от авиокомпании, които летят през въздушното пространство на Европейския съюз, каза пред репортери в Москва руският вицепремиер Сергей Иванов. Той подчерта, че Русия няма да се подчинява на никакви едностранни решения на ЕС.
Иванов отбеляза още, че с регулацията на авиационните превози в света се занимава Международната организация за гражданска авиация (ИКАО). "Тази организация обаче не е приемала такива решения", подчерта руският вицепремиер. Като се позова на експертни оценки той обясни, че около 90% от парниковите газове се отделят от автотранспорта, а не от самолетите.
По-късно Пекин и Делхи също обявиха, че няма да спазват изискванията на ЕС.