Министерството на търговията на САЩ обяви намерението си да наложи антидъмпингови мита от 93,5% върху китайския внос на графит - ключов компонент за батерии, с мотива, че производството е нечестно субсидирано, съобщават световните агенции.
Новите мита ще се добавят към съществуващите, правейки ефективното облагане 160% според американските производители на графит, които подадоха се оплакаха във Вашингтон от нелоялната конкуренция. Според експерти говорим за 7 долара отгоре на киловатчас капацитет и може да намали наполовина печалбата на производителите на батерии.
Това е сериозен удар по глобалната верига за доставки на електрически превозни средства, която вече се изправя пред експортните ограничения на Пекин върху някои критични минерали и батерийни технологии.
Tesla и нейният ключов японски доставчик на батерии Panasonic, бяха сред компаниите, които опитаха да блокират новите тарифи с аргумента, че разчитат на китайския внос на графит, защото местната индустрия не се е развила достатъчно, за да отговори на стандартите за качество и обем, които автопроизводителят изисква.
Акциите на Tesla паднаха с до 1,4% в четвъртък.
Окончателното решение на Министерството на търговията трябва да бъде взето до 5 декември.
Графитът е ключова суровина за производство на аноди на батериите, като близо 180 000 метрични тона графитни продукти са били внесени в САЩ миналата година, като около две трети от тези доставки идват от Китай.
Графитът се очаква да остане най-често използваният аноден материал за всички видове литиево-йонни батерии в средносрочен план, според Международната агенция за енергетика, като силицият се очаква да започне да ерозира дела му на пазара едва от 2030 г.
Китай доминира при преработвателните мощности на графит, като IEA определя материала като един от най-изложените на потенциални рискове по отношение на доставките и "изискващ спешни усилия за диверсификация".