17-ата среща на върха на разширения БРИКС+ в Бразилия отново премина под мотото "промяна на статуквото", но реалният баланс е убийствено ясен: обещанията се трупат, резултатите - не.

Създадената през 2009 г. група трябваше да пречупи доминацията на долара и да превърне Глобалния Юг в пълноправен архитект на световната икономика. Вместо това институциите от Глобалния Север продължават да диктуват правилата, а вътрешните противоречия вече подкопават дори регионалната координация - Индия гради свои алианси, а на хоризонта се виждат и нови китайско-пакистански формати.

Риба за милиарди долари: Какъв е износът на този продукт от Русия за страните от БРИКС

Риба за милиарди долари: Какъв е износът на този продукт от Русия за страните от БРИКС

За 4 години износът е скочил с 50%

Флагманът на финансовия суверенитет - Новата банка за развитие (НБР), беше създадена през 2014 г. като алтернатива на МВФ и Световната банка, но копира техния модел: централизирани мегапроекти, малко общностно финансиране, липса на прозрачност.

До днес НБР е отпуснала едва 31,9 милиарда долара в 120 проекта - около два пъти по-малко от китайската Азиатска инвестиционна инфраструктурна банка (АИИБ), създадена две години по-късно. Най-големите кредитополучатели на банката на БРИКС са самите членове - Китай (8,1 млрд.) и Индия (7,5 млрд.), а едва 11 % от средствата отиват за чиста енергия. Така инфраструктурата за изкопаеми горива продължава да се разширява под "зелен" етикет.

За първи път китайският президент Си Дзинпин ще пропусне среща на БРИКС

За първи път китайският президент Си Дзинпин ще пропусне среща на БРИКС

Каква е причината?

Доминацията на долара, която трябваше да бъде преодоляна чрез суапови механизми и нова резервна валута, остава на ниво дискусия. Задлъжнялостта остава проблем без решение, а ЮАР, Бразилия и Индия едновременно потъпкват една от основите на БРИКС, като режат социални разходи, за да обслужват рекордни дефицити.

Неравенството расте: в Индия горният 1 % държи 40 % от богатството, докато долната половина - едва 6,4 %. Южна Африка и Бразилия остават световни "шампиони" в тази дисциплина.

Климатичната криза, дълговият натиск и разрушените здравни системи след COVID-19 показаха неподготвеността на БРИКС. Шестнадесетте предишни срещи не извоюваха реална реформа на банките за развитие и не предложиха поне план за глобално климатично финансиране - а Глобалният Юг е непропорционално застрашен от все по-екстремното време.

Вместо всичко това се четат декларации, които никой после не помни.

Разширението към Египет, Етиопия, Иран, ОАЕ и Саудитска Арабия уж трябваше да увеличи тежестта на Юга, но реално виждаме по-голяма концентрация на интереси на енергийни износители без обаче да расте визионерският потенциал на БРИКС (вече БРИКС+).

Вътрешните геополитически съперничества - особено между Индия и Китай, превръщат всяко гласуване в дипломатическа арена, на която печели най-силният, а не най-нуждаещият се. Именно динамиката между Делхи и Пекин има опасност окончателно да дерайлира алтернативния геополитически блок - особено след ударите по Пакистан, който е един от най-верните китайски съюзници.

Русия, която през последните 3 години спря да бъде глобална сила и на практика доброволно се примири с прогонването си от Близкия Изток, сега гледа единствено към победа в Украйна и възстановяване на отношенията с Европа по правила, които устройват Москва. Това няма нищо общо с интересите на Глобалния Юг.

Членството на Иран е артефакт от друго време - когато Кремъл наистина си представяше как е в центъра на нов световен ред и искаше да даде на близкия си съюзник полагащо се място. Техеран беше изоставен от Москва под израелските бомби, но освен това влизането в БРИКС на големия регионален конкурент Саудитска Арабия и ангажираността на Израел и някои от арабските държави към индийския геополитически проект няма как да внасят стабилност.

И все пак потенциалът не е изчерпан. БРИКС+ може да се превърне в платформа за съвместни действия, ако успее да премести фокуса от геополитически PR към конкретни общи действия и развиване на паралелни международни институции, които реално са в интерес на Глобалния Юг.

В материал по темата индийското издание The Wire цитира южноамериканския икономист Андрес Араус, който напомня, че техническата способност за "разкачане" от доларовия режим вече съществува - липсва единствено политическа воля. Това важи за всичко, свързано с БРИКС/БРИКС+ - заявките са големи, но желанието за реализацията им и последващите резултати не са.