"Кръговата икономика" в рамките на ЕС намира все по-широко приложение. Това се случва и у нас, макар и с по-бавни темпове. Съществен елемент от т.нар. затворен цикъл, т.е. многократно използване на материалите, е Депозитната система за връщане на опаковки от безалкохолни напитки (пластмасови и кенчета). Как ще се прилага тази система у нас и от кога, обясни Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).

Въпросната Депозитна система ще се прилага за опаковки на безалкохолни напитки до 3 литра, както и кенчета. Целта е всички по веригата - производители, търговци, оператора на системата и най-вече гражданите - да са заинтересовани от участие в тази система и съответно връщане на празните бутилки. Само по този начин, по думите на Величкова, до 2030 година (когато е крайният срок за възеждане на системата в страните от ЕС) най-късно би могло да се постигне 90% връщане на празните опаковки и поне 30% конвертиран (рециклиран) материал, вложен във всяка нова бутилка.

За Money.bg Величкова уточни, че от АПБНБ биха искали системата да заработи у нас от началото на 2028 г., а през 2029 г. вече да се изпълнява изискването за влагане на поне 30% конвертиран материал.

Към момента съответният Закон се доработва в Министерството на околната среда и водите, след което ще има обществено обсъждане, преди да стигне до обсъждане и приемане в Народното събрание. Към момента вече в 17 страни от ЕС се прилага Депозитната система за връщане на опаковки, вкл. в Румъния и Гърция, където въвеждането й наскоро стартира, каза още Величкова пред Money.bg.

Снимка 725321

Източник: АПБНБ

Практическо прилагане на Депозитната система за връщане на опаковки

Празните опаковки от безалкохолни напитки ще имат определена стойност, която в работния вариант е 20 ст., независимо от големината на опаковката (до 3 л) и вида напитка. На витрините в магазините би трябвало да е написана посочена стойност. "Това е един вид опаковката да се дава под наем на потребителите и те след консумация на напитката я връщат и получават "депозита", поясни Величкова за Money.bg. Всеки би могъл да връща какъвто брой празни бутилки с етикет в добро състояние има - като събирането ще може да става ръчно и машинно - и съответно да получи стойността на опаковките. Например при върнати 5 празни пластмасови бутилки, върналият ги получава 1 лев (или съответно стойността в евро).

През 2030 г., би трябвало празни бутилки да могат да се приемат във всички търговски обекти у нас, малки и големи, като те ще бъдат компенсирани за тази си дейност.

Производителите на безалкохолни напитки у нас биха искали да работят предимно с българска (конвертирана) суровина за опаковките, увери изпълнителният директор на АПБНБ.

За сектора на производителите на безалкохолни напитки в България

Секторът на безалкохолните напитки и бутилираните води е един от най-бързо развиващите се в рамките на преработвателната промишленост, като през 2023 г. е генерирал 300 млн. лв. добавена стойност за българската икономика. Това представлява ръст от 28% спрямо предходната година. Данните са част от анализа на Института за пазарна икономика (ИПИ), изготвен по поръчка на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ), който беше представен днес на пресконференция.

Проучването е на основата на официална статистика от Националния статистически институт (НСИ) и фирмени отчети и обхваща периода от 2020 до 2023 г. Същевременно, компаниите от сектора влагат значителни местни ресурси в производството, като насочват към доставчици и изпълнители 574 млн. лв. през 2023 г. От тях: 245 млн. лв. са за суровини и материали, 159 млн. лв. - за нетни заплати на персонала, 89 млн. лв. - за различни външни услуги, 43 млн. лв. - за дълготрайни материални активи, и 38 млн. лв. - за стоки за препродажба.

Като резултат, дейността на всички свързани по веригата на стойността партньори генерира допълнително вътрешно търсене от 381 млн. лв. в националната икономика.

"Индустрията за безалкохолни напитки и бутилирани води не само се е възстановила напълно от спада през пандемичната 2020 г., но към 2023 г. вече достига високи стойности по икономически принос. Съвкупният пряк и допълнителен ефект върху вътрешното търсене на стоки и услуги в свързани производства и партньори възлиза на 955 млн. лв.

Компаниите генерират добавена стойност в българската икономика за 300 млн. лева - най-високата за последните години", обясни Лъчезар Богданов, главен икономист в ИПИ.

През 2023 г. предприятията в сектора са 162 с общо 4225 наети лица, от които около 60% са ангажирани в производството на безалкохолни напитки. Средната годишна заплата е с близо 30% над средното за преработващата промишленост. Общите приходи от продажби тогава възлизат на 1,06 млрд. лв., като 723 млн. лв. идват от продажбата на безалкохолни напитки, а 338 млн. - от бутилирани води.