Интернет е напът да загуби титлата си като най-бързо растящия сектор на световния рекламен пазар за първи път от две десетилетия насам. Рекламодателите се преориентират и търсят места без риска от скандал за своите послания, като насочват бюджетите си към традиционни среди като киното, билборди и други, пише The Guardian.

През следващата година световният дигитален рекламен пазар, който е доминиран от Google и Facebook, ще отстъпи позицията си на най-бързо растящ за първи път от ранните дни на дотком балона в началото на века. Прогнозата на Zenith е, че през следващата година интернет рекламата ще нарасне с 10 процента, най-бавният растеж от 2001 година. На първа позиция ще се изкачи киното с над 12 процента ръст.

Множество големи компании изразиха притеснения след редицата дигитални скандали, като Cambridge Analytica, "фалшивите новини" и появата на реклами до неподходящи видеа в YouTube, например такива с екстремистки послания.

В същото време кино индустрията изживява златна ера, като например във Великобритания закупените билети достигат най-високото си ниво от 1970 г., а световните бокс офис рекорди падат един след друг. И рекламодателите искат да се възползват.

Макар растежът на интернет рекламата все някога да трябваше да се забави заради мащаба (през 2020 г. тя ще отговаря за половината от общите рекламни разходи на стойност $650 милиарда в световен мащаб), има знаци и за по-голяма промяна на пазара.

Секторът, в който са включени рекламата по билборди, автобуси, гари и други, ще нарасне със здравословните 5% през 2020 г., а разходите за реклами в други среди, включително вестници и телевизия ще намалеят.

Докладът посочва и още нещо любопитно - голяма част от растежа в интернет рекламата идва от малки компании, които харчат целия си бюджет в Google и Facebook, докато големите брандове все още предпочитат традиционните медии.