Ако изборът е да се вложи в новосъздадена компания или в утвърден бизнес, който вече има кредитна история, много инвеститори биха избрали първото. Но дали е по-вероятно това да доведе до загуби? Платформата Verdad Capital е анализирала данните, за да покаже какви са вероятните сценарии.

През последните почти 40 години, средностатистическата компания, осъществила първично публично предлагане, е изгубила около 31% от стойността си до три години след листването си на борсата и 41% от стойността си пет години по-късно. Тези резултати се основават на 3700 първични публични предлагания в САЩ.

Но според анализатора Ник Шмиц е учудващо колко често инвеститорите губят още повече от това. Данните показват, че съществува вероятност те да се разделят с половината си капитал в половината от листванията и със 75% или повече в една трета от тях, ако задържат корпоративните акции. Най-опасни се оказват именно привидно най-вълнуващите акции на технологичните и комуникационните компании. При тях шансът за загуба на 60-70% от инвестицията се наблюдава в половината случаи, а на 90% от нея - в почти 25% от случаите.

Първият фонд за инвестиции в изкуство в Източна Европа стартира в България

Първият фонд за инвестиции в изкуство в Източна Европа стартира в България

Колекцията от активи на инвестиционния фонд включва произведения от различни автори, период и стил

Но сериозни загуби се реализират и във всички останали индустрии в случаите, при които инвеститорите са твърде екзалтирани. Ако акциите на една компания са отбелязали ръст на първия си ден на борсата от над 61%, то за пет години те обикновено са изгубвали 83% от стойността си. При това, тази тенденция е устойчива, а не е плод на изкривяване на данните от дотком балона.

До същото заключение достига и професор Джей Ритър, който е сред водещите анализатори на първичните публични предлагания в САЩ. Неговите данни, обхващащи изследване на 8 хил. листвания на борсата от 70-те години досега, показват, че в почти половината от случаите компаниите са изгубили повече от 50% от стойността си в рамките на пет години след излизането на борсата.

Същевременно те рядко "фалират" в действителност, като само 10,5% от тях са обявили банкрут. Според Kauffman Foundation, която анализира над 1500 листвания, в една трета от случаите компаниите са били придобити, а половината от случаите са продължили да извършват дейност.

Чудите се дали да инвестирате в дадена компания? Вижте дали я управлява милиардер

Чудите се дали да инвестирате в дадена компания? Вижте дали я управлява милиардер

Доклад сочи, че акциите на дружествата, управлявани от супербогати, растат по-бързо от пазара

Но тези 10,5% на практика скриват катастрофата, пред която инвеститорите, описани по-горе, могат да се изправят. Всъщност базисният вариант при влагане в първично публично предлагане е загуба за акционерите. Едва в около 1% от случаите те получават десетократната доходност, която много от тях очакват.

Ситуацията не е чак толкова мрачна при утвърдените компании. Според Standard & Poor"s по-малко от 1% от тях, чиито дълг има инвестиционна оценка, и около 4% от тези, чиито няма, фалират всяка година. Тези данни варират по време на икономически цикли, но като цяло в дългосрочен план са стабилни. Същевременно много от неплатежоспособните такива не банкрутират юридически, а продължават да оперират и в крайна сметка се възстновяват.

Анализ на данните на Moody"s за 885 състояния на неплатежоспособност от 2007 г. досега показват, че в една трета от случаите всъщност се стига до съд за фалит, в друга една трета просто става въпрос за пропуснати плащания по лихви, а последните 33% кредиторите и кредитополучателите са постигнали извънсъдебно споразумение.

SoftBank записа първа загуба от 14 години заради WeWork и Uber

SoftBank записа първа загуба от 14 години заради WeWork и Uber

Дружеството отчете оперативна загуба от 704 милиарда йени ($6,46 милиарда) през трите месеца до края на септември

Заключението на Шмиц е, че най-лесният начин един инвеститор да изгуби почти всичките си пари е като инвестира в първично публично предлагане. Колкото по-вълнуващо изглежда то, толкова по-зле за него. "Инвеститорите, които следят скорошното развитие на WeWork, която сега е оценявана на около една пета от стойността си преди опита да извърши първично публично предлагане през миналия месец, или разочарованието от листването на BlueApron, имат право да питат колко невероятни са тези "шокиращи" негативни динамики", посочва Шмиц.