Самолетът е сравнително малък — дълъг едва 21 метра. Но след изключително тежка година за авиационната индустрия, той символизира голяма стъпка напред като първият частен свръхзвуков самолет, пише Deutsche Welle.

Всеки друг свръхзвуков самолет до днес — европейският Конкорд, който летеше до 2003 г., както и съветският Ту-144, който не се използва от 1999 г. насам, както и множеството военни самолети — бяха създадени благодарение на милиарди от държавните хазни.

Денвърският стартъп Boom Supersonic е различен. Компанията представи първия изграден частно свръхзвуков самолет миналия октомври. XB-1, който има само едно място, носи прякора Baby Boom.

Тази година той ще започне дълга процедура по тестове в пустинята Мохаве в щата Калифорния. Първоначално той ще лети с Мах 1.3 (или 1 600 км/ч). Целта е аеродинамичната концепция да бъде доказана, а след това моделът да бъде произведен в по-голям мащаб с възможност да превозва до 75 пътници. До втората половина на настоящото десетилетие той трябва да се превърне в наследник на Конкорд, който превозваше 100 пътника.

Boom Supersonic XB-1

Източник: Boom Supersonic

Boom Supersonic XB-1

Overture, както ще се казва бъдещият модел, трябва да може да изминава разстоянието от Лондон до Ню Йорк за три часа и половина с Мах 2.2 (около 2 700 км/ч) — или по-бързо от Конкорд. Компанията обещава и да произвежда нужното гориво по въглеродно неутрален метод.

Иновативният аеродинамичен дизайн и намаленото тегло обещава и заглушаване на свръхзвуковия гръм, което ще позволи на самолетите да летят над сушата, което към момента е забранено.

Преди Overture да успее да полети, той трябва да се изправи пред редица предизвикателства.

Засега изглежда, че друг, по-малък свръхзвуков бизнес джет, който ще може да превозва между 8 и 16 пътника, ще успее да полети пръв. Aerion Supersonic работи по него от 2002 г. Засега нито един модел на компанията не е летял, но наскоро тя разкри обновената си концепция на AS2. Първият полет може да е още през 2024 г., а доставките да започнат през 2026 г. Достигайки едва Мах 1,4, той ще е по-бавен от Конкорд.

Експерти виждат бъдеще за компанията, която вече изгражда производствени линии във Флорида. "В Aerion са и достатъчно умни, за да се насочат и към военния пазар", казва Бернд Либхард, инженер в German Aerospace Center.

Компанията вече има подписан договор и с General Electric, която ще произвежда двигателя Affinity — първият нов двигател за свръхзвукови скорости от над пет десетилетия насам.

През март компанията направи и още едно съобщение, което изненада индустрията. До края на десетилетията Aerion иска да произве AS3, който ще може да превозва до 50 пътника на разстояние до 13 000 км със скорост от Мах 4 (5 000 км/ч) или дори повече.

Това би означавало, че самолетите могат да достигнат хиперзвукови скорости (над Мах 5). Най-бързият самолет в момента е военният Lockheed SR-71 Blackbird, който може да се движи с 4 000 км/ч (Мах 3,3). Той успя да измине разстоянието от Ню Йорк до Лондон за два часа с презареждане по време на полет.

Според главния изпълнителен директор на Aerion най-привлекателна е скоростта от Мах 4,5 — тя позволява полет от САЩ до Япония за два часа. И в същото време избягва част от предизвикателствата, свързани с материалите и охлаждането.