През 2018 г. Марк Зукърбърг покани професори и академици на поредица от вечери, за да обсъдят как Facebook може по-добре да предпази платформите си от дезинформация, насилствено съдържание и реч на омразата. По това време водещата социална мрежа правеше публични изявления за инвестиции в стотици милиони долари и наемане на хиляди модератори на съдържание.

Няколко години по-късно Facebook е залят от спам, генериран от изкуствен интелект и измами. Много от "хората", взаимодействащи с това съдържание, са ботове. Порнографията и неконсенсусните изображения са лесни за намиране. Рекламите за наркотици, откраднати кредитни карти и хакнати акаунти са често срещани, пише 404 Media в свой материал.

Facebook умира? Кажете го на неговите 3 млрд. активни потребители

Facebook умира? Кажете го на неговите 3 млрд. активни потребители

Флагманската социална мрежа на Meta продължава да расте, макар и слабо

Meta все още публикува актуализации за това какво прави, за да поддържа платформите си безопасни. Въпреки това, експертите, които преди имаха поглед върху вътрешните процеси на Facebook, казват, че вече не знаят какво се случва в платформата. Изследователи откриват цели общности, посветени на публикуването на порнография, гротескни AI изображения, спам и измами, които оперират открито.

Meta сега отговаря непоследователно на въпроси относно тези проблеми и отказва искания за интервюта. Няколко от професорите, които преди са консултирали компанията, казват, че не са имали контакт с компанията от години. Не е добро време и за модераторите. Републиканците и крайнодесните в САЩ виждат това като заслужена разплата с либерално настроените онлайн гиганти от Калифорния, които според тях са им отнели свободата на словото.

Това се случва на фона на действията на собственика на X/Twitter Илон Мъск. Той буквално каза на рекламодателите "да вървят на майната си" заради решението им да не рекламират до расисткото и ксенофобско съдържание в платформата. Сега твърди, че 65% от големите компании са се върнали.

Как се губят $67 милиарда за ден? Компанията майка на Facebook Meta знае отговора

Как се губят $67 милиарда за един ден? Най-голямата социална мрежа знае отговора

Инвеститорите губят доверие в "метавселената" на Зукърбърг

Това e важен момент не само за X/Twitter, но и за конкурентите му. За да се възприемат платформите на Meta като по-сигурна алтернатива за рекламодателите, Зукърбърг вече трябва да прескочи изключително ниска летва - да не подкрепя открито нацистите и да не праща рекламодателите на майната им.

"Вярвам, че сме в период на експериментиране, когато платформите са готови да рискуват и да видят с колко малко модерация на съдържанието могат да се измъкнат", коментира пред изданието Сара Т. Робъртс, професор в UCLA и автор на книга за модерацията на съдържание.

Meta рядко обсъжда публично своята работна сила за модерация на съдържание. Компанията отказа да отговори на поредица от подробни въпроси за тази статия, включително такива за отношенията си с академичните среди и философския си подход към модерацията на съдържание. Въпреки това, Meta заяви, че днес има повече човешки модератори на съдържание, отколкото през 2018 г.

Важно уточнение, обаче, е, че прехвърлянето на тези дейности към аутсорсинг компании дава възможност екипите да се разширяват или свиват буквално с едно телефонно обаждане - а това не е начинът устойчиво да се развива платформа, в която потребителите се чувстват добре, коментира Робъртс. Според нея това не е случайно - от гледна точка на ръководството модерацията е скъпа дейност без финансова изгода.

Тук идва по-големият и по-притеснителен въпрос - вярват ли въобще в Meta, че Facebook има бъдеще? По действията им изглежда, че не.

Робъртс сравнява водещата социална мрежа с деиндустриализиран производствен град: "Няма много финансова изгода от това да се подкрепя Facebook с нови неща, но той няма просто да изчезне. Ще се запълва с крипто измами, фишинг, хакерство, романтични измами. Лошата модерация ще подклажда още повече "боклучиво" съдържание, което хората не харесват и ще става все по-зле и по-зле."