Операторът на летище София "СОФ Кънект" и фондът Meridiam ще инвестират 500 милиона лева за изграждането на новия Терминал 3 на аеропорта. Строежът ще започне през 2026-а година, а ключовата инвестиция ще зададе нови стандарти в индустрията и пътуването в Източна Европа. Това заяви пред представителите на медиите на специално събитие в столицата главният изпълнителен директор на "СОФ Кънект" Хесус Кабайеро.
Днес беше представен концептуалният дизайн на бъдещия Терминал 3 на софийското летище.
"Нашата мащабна трансформация и новият терминал ще превърнат летището в първото петзвездно регионално летище в Европа. Трансформацията на летище София ще играе решаваща роля в икономическото развитие на България", коментира Кабайеро.
Новият терминал на летището ще бъде с площ 65 000 кв. м., ще бъде свързан с вече съществуващия Терминал 2, а концептуалният му дизайн е вдъхновен от природните пейзажи на България. Терминал 3 ще бъде на няколко нива - за пристигащи и получаване на багаж, за заминаващи и проверка на сигурността, както и за връзка между полети.
Така летището ще разполага с 34 изхода, споделени между терминали 2 и 3, което ще позволи ефективно управление на нарастващия брой пътници.
Източник: СОФ Кънект
Етапи на инвестицията
Над от 1,2 милиарда лева ще бъдат инвестирани по време на концесионния период, а 500 милиона лева са предвидени за изграждане на новия Терминал 3. Това трябва да помогне на софийския аеропорт да повиши капацитета си до 20 милиона пътници годишно.
Според концесионера, Летище София има потенциал да се превърне в ключов регионален хъб за въздушни пътувания в Източна Европа, свързващ глобални дестинации и утвърждаващ България на международната авиационна карта.
Ключовите етапи:
- Април 2026 г., докогато се очаква разрешение за строеж
- Април 2031 г., когато се очаква въвеждането в експлоатация.
Източник: летище София
Дизайн, вдъхновен от природата, за уникално пътническо преживяване
Концептуалният дизайн на Терминал 3 черпи вдъхновение от зашеметяващите природни пейзажи на България, особено от планините, цветовете и силуетите.
Новият терминал, с площ от 65 000 кв. м., ще бъде свързан с настоящия Терминал 2, ще съчетава модерна архитектура със съвременни материали, за да създаде иновативна и хармонична структура. Дизайнът е изключително дело на българската архитектурна компания IPA в сътрудничество с международно признатите и с доказан опит в авиационната индустрия инженерни компании Egis и 1PAX.
Тази трансформираща инвестиция има за цел да осигури на летище София престижната 5-звездна сертификация SkyTrax - първата за регионално летище в Европа. Новият терминал ще предложи цялостно пътническо преживяване като гарантира изключително обслужване на всеки етап - от планирането на пътуването и регистрирането на багажа до проверката за сигурност и качването на борда
Показателят, по който Летище София достигна аеропортите в Истанбул, Цюрих и Париж
Както Money.bg вече писа, това лято стана ясно, че Летище София вече е на нивото на летищата в Истанбул, Цюрих и Париж що се отнася до по-ниски вредни емисии. Българският аеропорт е и първият в България с акредитация Airport Carbon Accredited Level IV - Transformation, която имат само още 8 летища в Европа (новото летище на Истанбул; Парижките - Шарл де Гол, Бурже и Орли; Марсилия; Цюрих; Лондон-Лутън и Базел).
Операторът на летище София - компанията "СОФ Кънект", вече е сертифициран с Ниво 4 по програмата за акредитация за управление и намаляване на въглеродните емисии на летищата. Тя се определя от европейската асоциация на летищата ACI EUROPE. Най-високата оценка е Ниво 5 на акредитацията.
Компанията "СОФ Кънект" инвестира инвестира близо 30 милиона лева за дигитализиране на процесите на летището, което е част от ESG стратегията на компанията. Основните цели в плана за намаляване на емисиите на летище София включват и изграждането на соларна електроцентрала с капацитет от 20 мегавата с батерии за съхранение на произведената енергия.
Тя се очаква да бъде завършена до 2035-а година и да покрива значителна част от енергийните потребности на летището.